Älä anna verkkokauppasi somea kenen tahansa käsiin

Brändistä ja brändäämisestä puhutaan paljon. Vallalla olevista puheista saa kuitenkin helposti vääriä käsityksiä, jotka saattavat jäädä elämään.

Älä anna verkkokauppasi somea kenen tahansa käsiin

Nykyään alkaa olla kaikille selvää, että oikein hoidettuna sosiaalinen media on tehokas myynnin ja markkinoinnin työkalu, joka tavoittaa juuri oikeat ihmiset. Ja kun kyse on verkkokaupasta, internet on jo valmiiksi koko liiketoiminnan taustalla. Sosiaalinen media on siis verkkokaupalle luonnollinen markkinointikanava.

Sosiaalisen median sisällön luominen ei kuitenkaan ole enää helppo tai yksinkertainen juttu. Siksi jokaisen verkkokauppiaan kannattaa harkita tarkkaan, kuka saa puhua yrityksen äänellä somessa.

Sosiaalinen media vaatii paljon työtä

Alun perin somemarkkinointi oli helppo ja edullinen tapa viedä yrityksen viestiä eteenpäin, mutta mitä enemmän yritykset ovat siirtyneet someen, sitä suuremmaksi kilpailu kuluttajien huomiosta on kasvanut.

Koventuneen kilpailun takia sosiaalisen median markkinointi on ammattimaistunut, ja siitä on tullut aikaa vievää puuhaa. Sisällön tulisi olla entistä tarkemmin harkittua ja sitä tulisi julkaista paljon sekä säännöllisesti. Verkkokauppiaasta saattaa jopa tuntua, että somen pyörittäminen vie kaikki työpäivät eikä liiketoiminnan kehittämiseen jää aikaa. Siksi somemarkkinoinnista yhä useammin vastaa joku muu kuin yrittäjä itse.

Harkitse tarkkaan, kuka saa puhua verkkokauppasi äänellä

Sosiaalinen media on niin uusi asia, että nuoret sukupolvet, niin sanotut diginatiivit, luovivat siellä helpoimmin. He ovat kasvaneet somen maailmaan. Siksi nuoren, vaikkapa harjoittelijan, palkkaaminen huolehtimaan yrityksen sometileistä kuulostaa hyvältä idealta.

Nuoret ihmiset eivät kuitenkaan välttämättä ymmärrä kaikkea, mikä markkinointiin ja brändin rakentamiseen vaikuttaa. Somessa tunteet myös kuumenevat välillä ja ylilyöntejä sattuu. Yksikin moka voi jättää verkkokauppasi brändiin pitkäaikaisen jäljen.

Somesisällön luomisessa usein kannattaakin kääntyä ammattilaisen puoleen. Erilaiset digimarkkinointiyritykset ja -freelancerit pärjäävät sosiaalisessa mediassa paljon kokemattomia aloittelijoita paremmin.

Optimaalinen tilanne: Markkinoijan ääni sopii verkkokaupalle

Paras tilanne on sellainen, jossa somemarkkinoinnista vastaava taho pystyy lainaamaan omaa ääntään ja persoonallisuuttaan yritykselle.

Sosiaalisessa mediassa ei riitä, että siellä julkaistaan faktoja ja tiedotteita, vaan sisällön täytyy olla hyväntahtoista, myyvää ja innostavaa. Joiltakin ihmisiltä tällaisen sisällön tuottaminen käy luonnostaan, ja sitä totta kai täytyy myös harjoitella. Yrityksen somekanavat ovat joka tapauksessa parhaassa käytössä silloin, kun niissä pääsee ääneen iloinen ja innokas henkilö.

Yritysten on entistä helpompi puhua somen kautta suoraan asiakkaille. Somemarkkinointia voikin pitää brändin äänenä, ja koko brändi muokkautuu ihmisten mielissä sen mukaan, mitä yritys somekanavissa sanoo. Siksi on tärkeämpää kuin koskaan, että jokainen verkkokauppa löytää itselleen sopivan äänen.

Keksit