Kuluttajat ovat viime vuosina tottuneet siihen, että internetissä kaikki tapahtuu nopeasti. Sisältöä ja tuotteita, mainoksista puhumattakaan, on tarjolla entistä enemmän. Tämä on johtanut siihen, että käyttäjien kärsivällisyys on laskenut: jos sivun lataamisessa kestää pitkään, latautumista ei jäädä odottelemaan.
Pienikin viive verkkokaupassa tarkoittaa sitä, että asiakkaat tekevät vähemmän ostoksia. Mikäli verkkokaupan ostotapahtuma ei suju tarpeeksi jouhevasti, asiakkaat lähtevät sivustolta ja hylkäävät ostoskorin.
Verkkokauppiaan kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että kauppa latautuu ja toimii mahdollisimman nopeasti.
Sekunnin murto-osa saattaa olla ratkaiseva
Kuluttajat ovat niin tottuneita nopeisiin internetyhteyksiin ja verkkokauppoihin, että mitättömältäkin tuntuva sekunnin murto-osan viive saattaa johtaa hylättyihin ostoskoreihin.
Asiaa voi miettiä omalta kannaltaan: kuinka pitkään itse jaksat odottaa, että sivu latautuu, ennen kuin poistut siltä? Vastaus riippuu tietysti siitä, mitä sisältöä sivulla on tai kuinka tärkeää tuotetta olet ostamassa. Nyrkkisääntö on kuitenkin, että verkkokaupan hitaus laskee myyntiä aina.
Miten verkkokaupan nopeuteen voi vaikuttaa?
Tärkeintä on, että alusta toimii nopeasti.
WordPress-pohjaisessa verkkokaupassa kannattaa kiinnittää huomiota lisäosien määrään ja laatuun. Jotkin lisäosat ja teemat saattavat hidastaa verkkokaupan toimintaa huomattavasti. Jos on syytä epäillä, että jokin tietty lisäosa aiheuttaa viivettä, se kannattaa ottaa kokeilumielessä pois päältä ja kokeilla, toimiiko verkkokauppa nopeammin ilman sitä.
Tällä kertaa nyrkkisääntö on, että lisäosia kannattaa olla mahdollisimman vähän. Ne tulee myös pitää ajan tasalla päivittämällä ne säännöllisesti.
Isot kuvat ja näyttävät visuaaliset elementit saattavat hidastaa verkkokaupan toimintaa
Nykyaikaisessa verkkokaupassa on tärkeää, että verkkokauppa on näyttävä ja kuvat laadukkaita. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että kuvat myös latautuvat nopeasti. Asiakkaat eivät jää odottelemaan hienonkaan kuvan latautumista vaan siirtyvät sivulta pois. Siksi kuvat kannattaa pitää kilotavuiltaan mahdollisimman pienikokoisina.
Myös videot sekä muut visuaaliset elementit saattavat pidentää latausaikoja. Niiden käyttöä kannattaa aina harkita tarkkaan, sillä nykyasiakkaat suosivat helppokäyttöisiä sivustoja.
Latausaikoihin vaikuttavat myös mahdolliset uudelleenohjaukset. Siksi kaikki verkkokauppasivustolla tarvittavat tiedostot kannattaa aina säilyttää verkkokauppa-alustan omalla palvelimella.