Asia, joka harvoin nousee esiin brändistä ja sen rakentamisesta puhuttaessa, on se, ettei kukaan pysty täysin hallitsemaan omaa brändiään. Brändi elää omaa elämäänsä ihmisten mielissä, ja esimerkiksi nuorekkaaksi ja raikkaaksi tarkoitettu brändi saattaa joidenkin mielestä olla lapsellinen.
Tilanteesta tekee entistä haastavamman se, että verkkokaupan brändiin vaikuttavat muidenkin kuin itse kauppiaan toimet. Jos vaikkapa nettikaupan kuljetuksista vastaava taho on paketteineen aina myöhässä luvatusta, se vaikuttaa kaupan brändiin nopeasti ja negatiivisesti. Näin käy siitä huolimatta, ettei kauppias itse ole pystynyt vaikuttamaan kuljetusten luotettavuuteen.
Verkkokaupan brändi on kuin ihmisen luonne
Brändiä ja sen rakentumista voi ajatella ihmisen luonteena, sillä se näyttää erilaiselta sisältä ja ulkoa päin. Jokaisella on hiukan erilainen mielipide siitä, millainen tyyppi joku ihminen on.
Se, mitä teet, vaikuttaa siihen, miten muut sinut näkevät. Onko se, mitä sanot, samassa linjassa kuin se, miten toimit? Saatat ajatella olevasi luotettava ihminen. Jos kuitenkin epäonnistut kerrankin pitämään tärkeän lupauksen, muut näkevät sinut epäluotettavana.
Juuri siksi brändin rakentaminen on ennen kaikkea pitkäjänteistä työtä, jossa on tärkeää olla johdonmukainen. Älä koskaan anna verkkokaupastasi harhaanjohtavaa tai ristiriitaista kuvaa. Luotettava brändi rakentuu vain siten, että pystyt pitämään lupauksesi kerta toisensa jälkeen.
Valitse verkkokaupan kumppanit tarkoin
Verkkokaupan brändiä muokkaavat esimerkiksi seuraavat asiat:
myytävien tuotteiden laatu ja kestävyys kuljetusten nopeus ja luotettavuus markkinointitoimenpiteet kuten mainokset ja somemarkkinointi Jos siis kuljetuksista tai markkinoinnista huolehtii verkkokaupan ulkopuolinen yhteistyökumppani tai myytävät tuotteet tulevat tavarantoimittajalta, myös heidän toimintansa vaikuttaa siihen, miten verkkokaupan käyttäminen ja hyödyllisyys koetaan. Ne siis omalta osaltaan joko vahvistavat tai heikentävät verkkokaupan brändiä.
Verkkokauppiaan kannattaa siis valita kumppaniyrityksensä huolella ja varautua siihen, että niitä joudutaan myöhemmin vaihtamaan. Mikäli esimerkiksi rikki menneet tuotteet tai myöhästyneet kuljetukset aiheuttavat asiakkaille jatkuvasti päänvaivaa, kannattaa kartoittaa uusia kumppanimahdollisuuksia.
Brändi rakentuu, vaikkei sitä edes yrittäisi
Kauppias itse ei siis voi hallita kaikkea, mikä verkkokaupan brändiin vaikuttaa. Parhaansa kannattaa tehdä esimerkiksi huolehtimalla siitä, että mukana olevat kumppaniyritykset hoitavat osuutensa kunnolla.
Asialla on kuitenkin myös kääntöpuoli: brändin rakentaminen ei välttämättä eikä varsinkaan joka tilanteessa vaadi erityistä työtä tai brändin huomioon ottamista.
Mikäli verkkokaupasta tilattavat tuotteet ovat aina laadukkaita, kuljetukset sujuvat ongelmitta ja asiakaspalvelusta saa erinomaista palvelua, verkkokaupalle muodostuu hiljalleen luotettava ja positiivinen brändi. Parhaassa tapauksessa kauppias pystyy siis rakentamaan kaupalleen vahvan brändin ilman ylimääräisiä ponnisteluja.