Miten saan yritykseni näkymään Googlen tuloksissa?
Siinä kysymys, jota pähkäilee jokainen yrittäjä.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan yleensä Google-näkyvyyttä, sillä Google on internetin suosituin hakukone ja sen kautta lukemattomat uudet ostajat etsivät tuotteita joka päivä. Mitä korkeammalle yritys nousee Googlen hakutuloksissa, sitä todennäköisemmin se saa internetin kautta asiakkaita. Hakukonenäkyvyys on nykyään kuitenkin monimutkainen asia, johon vaikuttavat monet muutkin seikat kuin pelkkä taitavasti tehty hakusanaoptimointi.
Google ei kerro optimoinnista kaikkea
Vaikeinta hakukoneoptimoinnissa on se, ettei Google kerro kaikkea siitä, miten sen algoritmit toimivat. Osan siitä, mitä tiedämme hakukoneoptimoinnista, olemme kuulleet suoraan Googlelta. Osan olemme kuitenkin joutuneet päättelemään sen perusteella, miten hakukoneet toimivat, koska Google ei kerro meille kaikkea.
Emme myöskään tiedä, millaisia asioita Google on kaavaillut tuleviauuden varalle.
Optimointi muuttuu koko ajan
Ja koska meille ei kerrota optimoinnista kaikkea, emme myöskään tiedä, miten ja milloin se muuttuu. Google valottaa toisinaan päätöstensä ja muutostensa taustoja, jotta hakukoneoptimoijat osaavat jatkossa tehdä työnsä paremmin, mutta tiedot eivät ole kattavia eikä niitä välttämättä saada etukäteen.
Hakukoneoptimointi voi siis muuttua huomenna merkittävästi ilman, että me tiedämme siitä mitään.
Kaikki haluavat olla ykkösiä
Hakukoneoptimointi ei automaattisesti nosta yhtään sivua Googlen ykköseksi. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että kaikki haluavat olla ykkösiä. Jokainen helsinkiläinen kampaamo tahtoo nousta Googlen ykkösosumaksi, kun käyttäjä kirjoittaa hakukenttään: ”kampaamo Helsinki”.
Niin sanottu orgaaninen näkyvyys on Googlelle entistä tärkeämpää. Ei siis riitä, että sivut on hakusanaoptimoitu; ei välttämättä riitä edes, että yritys maksaa Googlelle mainonnasta. Tarvitaan tavallisia kuluttajia, jotka lähettävät toisilleen linkkejä yrityksen sivustolle tai puhuvat sivustosta omilla sivuillaan tai somessaan.
Aikaisemmin vaikutti hakusanan toistuvuus, nyt tärkeää ovat kuvatekstit
Kun hakukoneoptimoinnista alettiin puhua digimarkkinoinnin tasolla, keskityttiin siihen, montako kertaa tietty hakusana esiintyi sivulla. Tästä on osittain luovuttu, sillä se johti siihen, että haluttua hakusanaa upotettiin tekstiin turhaan.
Nykyään tärkeämpiä ovat esimerkiksi kuviin liittyvät tekstit. Tämäkin on osittain vain käyttäjille suunnattua asiakaspalvelua, sillä yhä useammin tuotteita etsitään juuri kuvahaun kautta.
Jos et osaa, käänny asiantuntijan puoleen
Kukaan ei pysty vaikuttamaan hakukonenäkyvyyteen loputtomasti. Asiantuntija osaa kuitenkin välttää tavallisimmat sudenkuopat ja keksiä parhaat hakusanat. Siksi optimoinnin kanssa ei kannata kärvistellä yksin, jos se ei tunnu omalta tai luontevalta.