Verkkokaupan hakukoneoptimointi – miksi se kannattaa?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on yhä yksi tämän hetken internetmarkkinoinnin tärkeimmistä käsitteistä. Mitä paremmin sivusto on optimoitu hakusanojen suhteen, sitä enemmän Google ja muut hakukoneet ohjaavat niille juuri sellaisia käyttäjiä, jotka etsivät kyseisiä hakusanoja.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi – miksi se kannattaa?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on yhä yksi tämän hetken internetmarkkinoinnin tärkeimmistä käsitteistä. Mitä paremmin sivusto on optimoitu hakusanojen suhteen, sitä enemmän Google ja muut hakukoneet ohjaavat niille juuri sellaisia käyttäjiä, jotka etsivät kyseisiä hakusanoja.

Käytännössä hakukoneoptimointi kannattaa tehdä jokaikinen kerta. Osaava tekijä löytää oikeat hakusanat ja osaa asetella ne otsikoihin, leipätekstiin ja sivuston metadataan siten, että niistä on mahdollsimman paljon hyötyä verkkokaupan näkyvyydessä.

1. Hakukoneet ohjaavat liikennettä verkkokauppaan

Kun asiakkaat etsivät haluamaansa tuotetta tai palvelua internetistä, he kääntyvät hakukoneiden puoleen. Joka päivä valtava määrä ihmisiä, joilla on tarve jollekin tuotteille, kartoittaa vaihtoehtoja ja tekee ostopäätöksiä netissä. Käyttäjät, jotka tulevat verkkokauppaan hakukoneen kautta etsittyään haluamaansa tuotetta, ostavat tuotteita paljon todennäköisemmin kuin ne, jotka vain surffaavat.

Hakukoneiden kautta etsitään nimenomaan uusia kauppoja ja tuotteita, joten hakukoneoptimoinnin suurin merkitys on uusasiakashankinnassa.

2. Hyvin tehty hakukoneoptimointi vastaa teholtaan maksullista mainontaa

Esimerkiksi Google tarjoaa maksullisia hakusanoja, jolloin yritys maksaa siitä, että saa sivustonsa korkeammalle hakutuloksissa. Maksulliset hakusanat saattavat olla hyvin tehokkaita markkinointikeinoja tuotteista ja alasta riippuen.

Hyvin tehty hakukoneoptimointi ajaa kuitenkin saman asian siinä mielessä, että myös se nostaa yrityksen näkyvyyttä tiettyjen hakusanojen kohdalla – ja mahdollisesti jopa pysyvämmin kuin maksulliset hakusanat. Hakukoneoptimoinnilla on siis mahdollista päästä yhtä hyvin tai jopa parempiin liikenne- ja myyntimääriin kuin maksullisten hakusanojen käytöllä. Hakukoneoptimoinnin voi edullisimmillaan tehdä itse, tai siihen on saatavilla apua erilaisilta freelancereilta ja digimarkkinointioimistoista.

Maksullinen ja maksuton hakusanamarkkinointi eivät olet toisensa poissulkevat. Jos resurssit riittävät, molempia kannattaa kokeilla.

3. Onnistunut hakukoneoptimointi on vasta alkua

Pelkkä hakusanojen optimoiminen harvoin riittää nostamaan verkkokauppaa aivan Googlen ensimmäisten tulosten joukkoon, koska hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moni muukin asia. Sivun näkyvyyttä nostaa esimerkiksi se, miten pajon muilta sivuilta linkitetään sinne.

Onnistunut hakukoneoptimointi voi parhaimmillaan synnyttää näkyvyyden kehän: hakukoneoptimoinnin ansiosta yhä useampi löytää verkkokaupan ja linkittää siihen sosiaalisessa mediassa. Näin verkkokauppa nousee Googlen tuloksissa entistä korkeammalle, ja sinne löytää yhä useampi uusi asiakas.

Hakukoneoptimointi ei enää nykyään kuulu niihin asioihn, jotka voi hoitaa kerralla kuntoon. Vaikka kaikki hakusanat optimoisi tänään, Googlella kestää vähän aikaa, ennen kuin se osaa ottaa kaikki muutokset huomioon. Hyvä ja kattava hakukoneoptimointi rakentuu vähän kerrallaan.

Keksit