Verkkokaupan hakukoneoptimointi – miten siinä pääsee alkuun?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on otsikoissa ehkä vähemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta se on silti verkkokaupan kannattavuuden kannalta tärkeimpiä asioita.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi – miten siinä pääsee alkuun?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on otsikoissa ehkä vähemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta se on silti verkkokaupan kannattavuuden kannalta tärkeimpiä asioita.

Googlea ja muita hakukoneita voi pitää helpoimpana kanavana, jonka kautta voi hankkia uusia asiakkaita. Siksi hakukonenäkyvyys on erityisen tärkeää kaikille kannattaville verkkokaupoille. Oli kauppa uusi tai vanha, sen kannattaa aina kokeilla hakukonenäkyvyy

1. Valitse oikeat hakusanat

Parhaisiin tuloksiin pääset, jos tiedät, mitä ihmiset kirjoittavat internetselaimensa hakukenttään etsiessään tuotteita, joita sinun kauppasi myy.

Oikeat hakusanat eivät välttämättä yksin kuitenkaan riitä. Kaikki haluavat tulla hakukonetuloksissa ensimmäiseksi tietyillä hakusanoilla kuten ”parturi” tai ”naisten vaatekauppa”. Kannattaa miettiä myös, millä hakusanoilla pystyisi parhaiten erottumaan kilpailijoista.

2. Kiinnitä hakusanoihin huomiota alusta asti

Helpointa on aloittaa niin, että hakusanoihin panostetaan alusta asti. Näin verkkokaupan hakukoneoptimointi rakentuu vahvimmin ja nopeimmin. Hakukoneoptimointi myös vaatii aikaa, sillä Googlella kestää huomata ja indeksoida tänään tehdyt hakusanaoptimoinnit,

Mitä aikaisemmin hakusanoihin alkaa kiinnittää huomiota, sitä paremmaksi kokonaisuus kasvaa. Jos verkkokaupassa on satoja tuotteita, joiden tuotekuvauksia ei ole hakukoneoptimoitu, SEO:ssa tulee olemaan iso työ eikä sitä ehkä saa aikaiseksi ikinä. Jos tuotekuvaukset taas hakukoneoptimoidaan alusta lähtien, ongelmaa ei pääse syntymään.

3. Hakukoneoptimointi muuttuu ajan myötä

Täydellinen hakusanaoptimointi on mahdotonta, sillä esimerkiksi Googlen algoritmin muuttuvat koko ajan. Toisin sanoen hakukoneoptimoinnissa saattavat pitkällä tähtäimellä olla eri painotukset, ja tavat, joilla niitä käytetään, elävät koko ajan.

Hakukoneoptimointi eli SEO ei siis ole mikään markkinointikampanja, joka toteutetaan kerran. Se on pitkäaikainen projekti, josta huolehtiminen kannattaa ottaa mukaan verkkokaupan arkisiin askareihin. Kuten monessa muussakin asiassa verkkokaupan pyörittämisessä, hakukoneoptimimoinnissa tärkeintä on päästä alkuun.

Keksit