Stripe on niin sanottu kolmannen osapuolen maksuratkaisu. Se tarkoittaa, että Stripe tarjoaa palveluja maksujen tekemiseen ja rahojen siirtoon. Suomessa tunnetumpi alan tekijä on PayPal, mutta kansainvälisillä markkinoilla myös Stripe on erittäin suosittu.

Mitä Stripe käytännössä tekee?

Stripen palvelu on verkkopohjainen, eli se käsittelee pankki- ja luottokorttimaksuja nimenomaan internetissä. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaan kannalta sitä, että yksi verkkokaupassa näkyvistä maksuvaihtoehdoista on nimeltään Stripe. Sen rakenteet on luotu siten, että se siirtää rahat turvallisesti asiakkaan tililtä tai maksukortilta myyjän tilille. Sen toiminta on kansainvälistä, eli rahat siirtyvät yhtä helposti myös yli maa- ja maanosarajojen.

Stripe on maksuliikenteen välittäjä, joka ottaa korvaukseksi itselleen pienen siivun siirretystä summasta. Verkkokauppassa Stripen kustannukset on joko maksettu mukaan tuotteiden hintaan tai niistä luonnollisesti ilmoitetaan erikseen.

Toiminnaltaan Stripe on hyvin samankaltainen kuin kilpailijansa, Suomessa suositumpi PayPal. Myös Stripe pyrkii käyttämään mahdollisimman vahvoja tunnistautumisia ja kaikkia muita mahdollisia menetelmiä pitääkseen siirrettävät maksut turvassa.

Kannattaa huomioida, että maksujen siirtäminen on Stripen koko bisnesidea. Toisin sanoen: mikäli Stripe ei kykenisi luotettavasti siirtämään rahoja ostajan tililtä maksajan tilille vuodesta toiseen, sillä ei olisi lainkaan liiketoimintaa, koska asiakkaat lopettaisivat sen käytön hyvin nopeasti.

Mitkä ovat Stripen käyttämisen edut?

Tällä hetkellä verkkokaupoilla on useita maksutapavaihtoehtoja, joista valita. Yksi Suomessa suosituista tavoista on verkkomaksujen tekeminen eli rahojen siirtäminen verkkopankissa suoraan tililtä toiselle. Sekin kuitenkin vaatii kolmannen osapuolen maksuratkaisun käyttämistä, jotta maksujen tekeminen on asiakkaan kannalta tarpeeksi vaivatonta. Käytännössä siis kaikki verkkokauppojen maksuratkaisut ovat tällä hetkellä kolmannen osapuolien tekemiä, eikä sitä kannata pelätä.

Käyttäjän kannalta Stripe on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi ja suoraviivaiseksi, sillä niin myyjän kuin asiakkaankaan ei tarvitse olla yhteydessä omaan pankkiin maksun tekemiseksi. Stripe on siis ainut välikäsi, jota tarvitaan rahojen siirtämiseen ostajan kortilta myyjän tilille. Kaikki tarvittavat yhteydet ovat suojattuja ja Stripe tekee koko ajan työtä pitääkseen asiakkaidensa tiedot entistä paremmin turvassa omilla palvelimillaan.

Järjestelmän valttikortti on se, ettei ostaja välttämättä tarvitse Stripe-tiliä ollenkaan. Riittää, että käytössä Visa- tai Mastercard-kortti. Suomen ulkopuolella kuten Saksassa Stripe välittää myös muilla, paikallisilla tavoilla tehtyjä maksuja. Se on siis erinomainen ratkaisu myös kansainvälisille vesille pyrkiville verkkokaupoille.

Stripen avulla myös rahaliikenteen riskit pienenevät. Kuten luottokortti- ja PayPal-maksuissa, sen avulla tehdyt maksut voi jälkikäteen perua esimerkiksi siinä tapauksessa, ettei ostettu tuote koskaan saavukaan.

Mitä Stripen käyttöönotto tai käyttäminen vaatii?

Kuten yllä jo mainittu, Stripe on tehnyt ostamisen helpoksi eikä vaadi ostajalta tilin avaamista tai salasanojen keksimistä. Pankki- tai luottokortti Visa- tai Mastercard-logolla riittää verkko-ostosten tekemiseen.

Myös myyjälle Stripe tarjoaa poikkeuksellisia etuja. Sen käyttö on yleensä mutkattomampaa ja usein myös edullisempaa kilpailijoiden palveluihin verrattuna. Myyjän ei tarvitse tehdä muuta kuin luoda tili ja yhdistää Stripe verkkokauppaansa, ja asiakkaiden maksut alkavat siirtyä tilille. Jos ongelmia kaikesta huolimatta syntyy, Stripen asiakaspalvelu on korkealla tasolla.

Stripen ominaisuuksiin kuuluu myös maksuliikenteen raportointi. Se pystyy visuaalisesti havainnollistamaan myyjälle, mitä verkkokaupassa on tapahtunut ja mihin suuntaan myynti on menossa. Se on siis paitsi maksuliikenteen välittäjä, myös yksi myynnin työkaluista.

Stripe on ollut Marknadin ykkösvalinta rahaliikenteen välittäjäksi alusta asti. Se on ostajaystävällisyytensä vuoksi markkinoiden parhaita maksuratkaisuja, ja samaa haluaa myös Marknad tarjota asiakkailleen: mahdollisimman selkeitä ratkaisuja monimutkaistuvassa verkkokaupan maailmassa.

Pin It on Pinterest

Share This