Ihmisten medialukutaito ja internetin käyttötavat muuttuvat edelleen hurjaa vauhtia.
Internetin alkuaikoina mainostajat käyttivät esimerkiksi vilkkuvia bannereita ja pop-up-ikkunoita saadakseen käyttäjän huomion. Jos samoja kikkoja käyttää 2020-luvun verkkokaupassa, joutuu todennäköisesti pettymään: ihmiset ovat oppineet sivuuttamaan netissä kaiken, mikä tuntuu liialliselta ja ärsyttävältä, eivätkä mielellään asioi sivustoilla, jotka eivät toimi tarpeeksi näppärästi.
Mistä siis on hyvä verkkokauppa tehty vuonna 2020?
Kuvat houkuttelevat kauppaan, käyttäjäkokemus saa jäämään
Helpoiten asiakkaan huomion verkkokaupassa saa vaikuttavalla kuvalla. Sen takia kaikki suuret ja menestyvät verkkokaupat käyttävät ammattitason kuvia sivuillaan ja kaupassaan. Kauppa, jonka kuvat eivät houkuttele tai jonka kuvista on vaikea saada selvää, jää auttamatta kilpailijoiden jalkoihin.
Kuvat tekevät siis ensivaikutelman muutamassa sekunnissa. Sen jälkeen kaikki on käyttäjäkokemuksen varassa: löytääkö asiakas haluamansa helposti ja onko ostaminen mukavaa?
Voi siis sanoa, että ammattikuvien avulla satunnaissurffaajista tulee potentiaalisia asiakkaita, ja hyvä käyttäjäkokemus tekee heistä (vakio)asiakkaita.
Käytä ammattilaisen ottamia kuvia
Visuaalisuus on nykynettikaupoissa tärkeämpää kuin koskaan. Ihmisten huomiota on yhä vaikeampi saada pitkillä teksteillä tai suurilla otsikoilla.
Laadukkaat kuvat, jotka kiinnittävät huomion ja luovat asiakkaalle tunnelmaa, ovat nykyään menestyksen edellytys. Koska monella verkkokauppayrittäjällä ei ole kokemusta valokuvaamisesta, niitä tuskin kannattaa ottaa itse. Toki esimerkiksi yrityskuvaukseen voi halutessaan ottaa itse kuvia tiloistaan ja yrityksen arjen kuvia voi jakaa somessa, mutta tärkeimmät ja näkyvimmät kuvat kannattaa ostaa muualta.
Myös tuotteet kannattaa mahdollisuuksien puitteissa jättää ammattilaisen kuvattaviksi. Jos verkkokauppa ei itse valmista myymiään tuotteita, laadukkaita kuvia voi olla saatavilla myös esimerkiksi maahantuojalla.
Koska ammattikuvia käytetään nykyään paljon enemmän kuin aikaisemmin, myös niiden tarjonta on noussut huimasti. Verkosta saa nykyään ammattilaisten ottamia kuvia edullisesti, ja valinnanvaraa riittää.
Pohdi kauppasi rakennetta asiakkaan näkökulmasta
Verkkokaupan käyttäjäkokemuksella (UX, user experience) tarkoitetaan sitä, miten asiakas käyttää verkkouppaa ja miltä sen käyttäminen tuntuu. Löytääkö asiakas etsimänsä tiedot ja tuotteet? Jääkö ostotapahtumasta hyvä mieli, vai onko ostoprosessi asiakkaan kannalta raskas tai hankala?
Verkkokauppias törmää samanhenkisiin tilanteisiin ja pulmiin kuin kivijalkaliikkeiden omistajatkin. Esimerkiksi tuotteiden sijoittelu, hyllylle tai verkkosivulle, vaikuttaa niiden myyntiin huomattavasti. Ei myöskään riitä, että tuotteet ovat esillä, vaan kannattaa antaa niistä mahdollisimman selkeää tietoa myynnin kasvattamiseksi.
Käyttäjäkokemuksen parantaminen tarkoittaa sitä, että verkkokaupan omistajan täytyy ennakoida asiakkaidensa tarpeita ja ennen kaikkea tehdä ostaminen mahdollisimman helpoksi. Mihin asiakkaan katse suuntautuu, kun hän saapuu sivustolle? Mitä hän todennäköisimmin etsii? Miten tarjoukset kannattaa sijoitella, jotta niistä kiinnostutaan mahdollisimman usein?
Asiakkaiden käytöstä ei tietenkään ole mahdollista täysin ennustaa. Jokainen asiakas on yksilö, ja ihmisten käytöksessä ja tarpeissa on aina huomattavia eroja. Käyttäjäkokemuksessa keskitytäänkin siihen, mitä suurin osa asiakkaista haluaa. Tarkoitus on jatkuvasti kehittää verkkokauppaa siihen suuntaan, että siellä asioiminen ja sieltä ostaminen on mahdollisimman helppoa ja miellyttävää mahdollisimman monen asiakkaan mielestä.