Verkkokaupassa kielivalinta on tärkeä. Etupäässä suomalaisia asiakkaita palvelevat suomalaiset verkkokaupat haluavat tietysti käyttää suomenkielisiä sisältöjä, kun taas kansainvälisille markkinoille tähtäävät kaupat joutuvat miettimään kielivalintojaan tarkemmin.
Tavallisin ja yksinkertaisin tapa laajentaa verkkokaupan toimintaa kansainvälisille markkinoille on se, että kaupasta tehdään englanninkielinen. Kaikkia potentiaalisia asiakkaita ei tietenkään tavoiteta globaalisti vain yhden kielen avulla, mutta englanti riittää siihen, että verkkokaupalla on mahdollisuus kasvaa kansainvälisesti ja huimaa vauhtia.
Uutta verkkokauppaa ei tarvita, vaan pelkkä kieliversio riittää
Jos verkkokauppa on jo olemassa yhdellä kielellä, uutta kauppaa ei tarvitse rakentaa. Riittää, että kauppaan lisätään toinen kieliversio ja sisältö käännetään englanniksi.
Uusi kieliversio tarkoittaa käytännössä sitä, että verkkokauppa luo itsestään rinnakkaisversion. Se pitää tuttuun tapaan kirjaa tuotteiden määristä ja rahaliikenteestä. Jos esimerkiksi suomalaiset ostavat jonkin tuotteen kaikki kappaleet, verkkokauppa näyttää tuotteen kohdalla loppuunmyytyä myös englanniksi. Verkkokaupan pitäjä joutuu tekemään kaksinkertaista työtä vain huolehtiessaan siitä, että kaikki tekstit ovat sivustolla oikein. Tämä tarkoittaa esimerkiksi erillisten tuotekuvausten kirjoittamista sekä suomeksi että englanniksi.
Lähes kaikki suositut verkkokauppa-alustat tukevat useita eri kieliversioita. Globaaleilla markkinoilla monikielisyys on arkipäivää. Esimerkiksi Marknad, Shopify ja WooCommerce ovat tehneet useiden kieliversioiden hallinnan helpoksi.
Englanti on maailman puhutuin kieli
Äidinkielenä puhutaan mandariinikiinaa enemmän kuin englantia. Englantia puhutaan kuitenkin vieraana kielenä niin paljon, että se on arvioiden mukaan maailman puhutuin kieli. Lähteestä riippuen englanninpuhujia arvioidaan olevan noin 1,5–2 miljardia. Se on noin neljännes maailman väestöstä.
Englanninkielinen kieliversio verkkokaupasta tarkoittaa siis sitä, että sen avulla on mahdollista tavoittaa jopa tuhansia kertoja enemmän potentiaalisia asiakkaita ympäri maailman. Englantia puhutaan paljon esimerkiksi Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa – houkuttelevilla markkinoilla, joilla on paljon ostovoimaa.
Englanniksi apua on saatavilla
Koska englanti on niin suosittu kieli erityisesti internetissä, palveluntarjoajia riittää. Englanninkielisen verkkokaupan omistajana sinun ei itse tarvitse osata englantia erinomaisesti, vaan voit ulkoistaa käytännössä kaiken tarvittavan. Oli kyse sitten käännöksistä, sisällön kirjoittamisesta tai vaikka asiakaspalvelusta, internetin välityksellä on mahdollista löytää ammattilaisia huolehtimaan verkkokaupan englanninkielisestä arjesta.
Itse asiassa englanninkielisillä markkinoilla on niin paljon osaajia ja kilpailua, että palveluiden saaminen on todennäköisesti jopa helpompaa ja edullisempaa englanniksi kuin muilla kielillä.
Uusien markkinoiden löytäminen onnistuu englanniksi
Koska englantia puhutaan laajasti yli maa- ja maanosarajojen, sitä on hyvä käyttää testikielenä. Sen kautta on mahdollista löytää aivan uusia ja yllättäviä markkinoita suunnilta, joita olisi tuskin tullut muuten ajatelleeksi. Kun verkkokaupan englantiversio on olemassa, siitä saatavaa dataa voi helposti käyttää uusien kansallisten markkinarakojen löytämiseen.
Ja kun uusi markkina-alue on tiedossa, kannattaa panostaa lokalisointiin. Näin verkkokauppa voi kasvaa askel askeleelta lukemattomille uusille paikallisille markkinoille.