Verkkokaupan mahdollisuudet tuntuvat lähes rajattomilta, ja siksi on välillä vaikea tietää, mikä kannattaa. Onko esimerkiksi väliä sillä, paljonko erilaisia tuotteita tai tuoteperheitä samassa verkkokaupassa on tarjolla?
Tuotteiden määrä vaihtelee verkkokauppojen välillä riippuen esimerkiksi siitä, minkä alan tuotteita on tarjolla ja onko ne suunnattu kuluttaja- vai yritysasiakkaille. Absoluuttista oikeaa määrää ei ole, vaan sopivaan määrään vaikuttavat erityisesti asiakkaiden tarpeet.
Paljon tuotteita – kaikki samasta paikasta
Jos tuotteita ja tuoteryhmiä on paljon, asiakas saa helpommin kaiken tarvitsemansa saman katon alta eikä joudu tekemään useita tilauksia eri nettikaupoista.
Mitä merkittävämpää on, että tuotteita käytetään yhdessä, sitä enemmän niitä kannattaa olla esillä. Vaatekaupassa paidan ostajaa saattavat hyvinkin kiinnostaa myös samanväriset kengät tai tyyliin sopivat housut, ja maalia ostava asiakas haluaa todennäköisesti myös pensseleitä.
Laaja valikoima hyödyttää asiakasta, joka saa kaikki tarvitsemansa tuotteet yhdellä ostokerralla, ja juuri valikoima voikin olla kaupan suurin kilpailuetu.
Tuotteiden laatu kuitenkin usein korvaa määrän. Mitä selkeämpi ja rajatumpi potentiaalisten asiakkaiden joukko on, sitä vähemmän erilaisia tuotteita tarvitaan. Jos verkkokaupan on esimerkiksi tarkoitus keskittyä tietyn brändin tuotteisiin, on sinne turha haalia liikaa muiden valmistajien tuotteita sekoittamaan asiakkaiden päitä.
Vähemmän tuotteita, kalliimmat hinnat
Kuten sanottu, mitä rajatumpi asiakaskunta on, sitä pienempi määrä tuotteita riittää. Joissakin nettikaupoissa, jotka saattavat esimerkiksi toimia dropshipping-periaatteella ja palvella vaikkapa teollisuutta, tarjolla voi olla vain muutamia tuotteita.
Kaikkein kalliimpia verkkokauppoja on harvoin suunnattu suoraan kuluttajille. B2B-maailmassa, jossa yritykset tekevät kauppaa keskenään, tuotteiden hinnat ovat usein paljon korkeampia. Yrityksille ostot ovatkin investointeja, joiden odotetaan maksavan itsensä takaisin.
Jos kyseessä on erittäin spesifi asiakaskunta, jolle tarjolla on esimerkiksi ammattikäyttöön tarkoitettuja pienkoneita, laajasta valikoimasta tuskin olisi markkinoilla etua. Riittää, että kaupassa on tarjolla esimerkiksi markkinajohtajan tuotteita.
Avainsana: myyntikate
Kukin verkkokauppa on erilainen ja tuotteiden sopiva määrä vaihtelee. Yleisellä tasolla on siis mahdoton sanoa, mikä verkkokaupassa on ”sopiva” tuotteiden ja tuoteperheiden määrä.
Myyjän kannalta tuotteissa merkityksellisintä on niistä saatava myyntikate eli käytännössä rahasumma, joka jokaisesta tuotteesta jää myyjälle (eli verkkokaupalle). Jos katteet ovat korkeat, tuotteita voi olla vähän ja niitä voidaan myydä harvakseltaan. Verkkokauppaliiketoiminta voi olla kannattavaa silloinkin, kun myyntitapahtumia ei ole edes joka viikko – kunhan kate on tarpeeksi korkea, eli jokaisesta myydystä tuotteesta jää verkkokauppaan sievoinen summa rahaa kulujen kattamiseksi.
Jos tuotteet ovat pieniä, niitä on paljon ja katteet ovat alhaiset, kauppaa on synnyttävä paljon enemmän. Esimerkiksi kuluttaja-asiakkaille suunnattujen tuotteiden kuten käsityötarvikkeiden myynti on kannattavaa todennäköisesti vain, jos myyntitapahtumia on joka päivä. Tällöin niin sanottu lisämyynti on tärkeää, eli asiakkaille kannattaa automaattisesti tarjota lisätuotteita. Näin myyjä saa sekä lisää liikevaihtoa että asiakas saa parempaa palvelua: useinhan käy niin, että ostoskorista saattaa jokin oleellinen asia unohtua, tai vaikkapa erikoistarjouksessa oleva tuote tulee otettua mukaan mukavana heräteostoksena.