Dropshipping är en försäljningsmetod där säljaren inte har några varor i lager. I själva verket går de varor som säljs överhuvudtaget inte via säljaren. När säljaren får ett köp, till exempel i sin onlinebutik, då är det istället en tredje part, exempelvis tillverkaren, som skickar varan till kunden.
Säljare föredrar Dropshipping
Dropshipping är ofta väldigt populärt bland säljare. När säljaren inte behöver paketera och skicka varorna kan han eller hon ägna tiden åt annat istället, som att öka försäljningen och få fler köp. Beroende på produkt kan säljaren få sålt många gånger fler varor om paketering, hantering och avsändning av varorna inte längre tar upp en massa värdefull tid.
Från kundens sida spelar det ingen roll om köpet gjorts från en butik eller från en försäljare som använder sig av dropshipping. När allt går enligt planen är det lika enkelt för kunden att få varan från tillverkaren som att få den från butiken. Beroende på tillverkaren eller den tredje part som får betalt för att skicka varan, fungerar det hela ofta till och med snabbare och mer effektivt. Små butiker kanske till exempel bara kan skicka varor till kunder en gång i veckan, medan större samarbetspartners kan skicka ut dem dagligen.
I många länder, som till exempel Finland, är dropshipping en okänd metod
Globalt har dropshipping varit populär under flera år, men i många länder är metoden alldeles för lite använd. I Finland till exempel är metoden okänd för det stora flertalet.
Det säger sig självt att det finns behov av säljare och onlinebutiker som fungerar med hjälp av dropshipping. Det är en internationell försäljningsmetod som kan användas för att förse kunder med varor från var som helst i världen.
Det enda säljaren behöver göra är att hitta en lämplig samarbetspartner, som exempelvis tillverkare, importörer eller globala varumärken med centrallager. Därefter kan säljaren till exempel sätta upp en nätbutik och komma igång med sin verksamhet direkt. På så sätt kan man få in mängder med produkter på marknader som ännu inte har dem.
Fördelarna med Dropshipping
- Försäljaren behöver inte ta hand om något lager
- Försäljaren behöver inte lägga ner tid på hantering, paketering och avsändning
- Kunden får sin produkt utan krångel
- Försäljningen ökar för tillverkaren och importören
- Möjligheten att få in nya produkter på nya marknader som till exempel Finland