Pieni verkkokauppa nousuun ilman monimutkaista markkinointia

Internet on tulvillaan vinkkejä siihen, miten verkkokauppaa voi kasvattaa ja myyntiä lisätä. Usein niissä käytetään paljon markkinoinnin jargonia, ja niitä on nykyään enemmän kuin kukaan ehtii lukea.

Pieni verkkokauppa nousuun ilman monimutkaista markkinointia

Internet on tulvillaan vinkkejä siihen, miten verkkokauppaa voi kasvattaa ja myyntiä lisätä. Usein niissä käytetään paljon markkinoinnin jargonia, ja niitä on nykyään enemmän kuin kukaan ehtii lukea.

Mitä vähemmän ihmisiä verkkokauppaa on kehittämässä, sitä vähemmän aikaa liikenee monimutkaisten markkinointikuvioiden pohtimiseen. Moni internetiin kirjoitetuista markkinointioppaista sisältää paljon fiksuja ja rahanarvoisia huomioita, mutta juuri sinun verkkokauppaasi sopivien keinojen löytäminen informaatiotulvasta voi olla ylivoimaista.

Mitä pienempi verkkokauppa on, sitä vahvemmin sen kannattaa keskittyä perusasioihin. Monimutkaiset markkinoinnilliset koukerot tulevat ajan saatossa itsestään, mikäli verkkokauppa alkaa menestyä.

1. Myy laadukkaita tuotteita

Verkkokaupassa myynnissä olevat tuotteet kannattaa valita harkiten. Mikäli uusi asiakas tekee yhden verkkokauppaostoksen ja pettyy saamansa tuotteen laatuun, uutta ostoskertaa on turha odottaa.

Myytäviin tuotteisiin kannattaa kiinnittää huomiota myös kokonaisvaltaisesti. Liittyväkö eri tuotteet ja tuoteryhmät toisiinsa niin vahvasti, että niitä kannattaa myydä samalle kohderyhmälle? Sitä pohtiessa tulee samalla pohtineeksi verkkokaupan konseptia tai idea. Verkkokauppa, jolla on vahva konsepti, pärjää markkinoilla yleensä kilpailijoita paremmin.

2. Varmista, että tekniikka pelaa

Verkkokaupan täytyy olla käyttäjäystävällinen sekä teknisesti tehokas, ja sen tulee soveltua erilaisiin laitteisiin.

Internetin käyttö ja ostosten teko mobiililaitteilla jatkaa kasvuaan. Siksi verkkokaupoille on tärkeää, että ne on teknisesti optimoitu mobiilikäyttöä varten.

3. Keskity asiakkaisiin erityisesti asiakaspalvelutilanteissa

Koko liiketoiminta kannattaa suunnitella alusta asti palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tuotteet, kuljetusvaihtoehdot, maksutavat ja markkinointikanavat kannattaa valita yksinkertaisesti sillä perusteella, mikä palvelee asiakasta mahdollisimman hyvin.

Asiakasta kannattaa kuunnella erityisesti asiakaspalvelutilanteissa. Kritiikki on verkkokaupalle hyvästä: sitä kautta kauppias saa käyttökelpoista tietoa siitä, mitä verkkokaupassa kannattaa kehittää. Myös tilanteet, joissa asiakas on saamaansa tuotteeseen tai palveluun tyytymätön, ovat arvokkaita, koska siinä kauppias tai asiakaspalvelija saa tilaisuuden korjata asiakkalle aiheutunutta vahinkoa tai mielipahaa.

4. Älä haaskaa aikaasi turhiin asioihin

Verkkokaupan omistajana tulet tottumaan siihen, että eri tahot haluavat myydä sinulle jotain tai ryhtyä kanssaisi yhteistyöhön. Sinulle saattaa sadella esimerkiksi pyyntöjä, että ottaisit uusia tuotteita valikoimaasi, vaikka ne eivät sopisi sinne ollenkaan. Myös markkinointiniksejä jaetaan jokaisessa kanavassa väsymiseen asti.

Varmista siis oma jaksamisesi: jos kauppa on hiljalleen alkanut käydä tai sinulla on kaiken kaikkiaan vahva usko omaan verkkokauppaasi, älä turhaan tuhlaa aikaasi siihen, että kuuntelet muiden mielipiteitä. Tee ensin se, mikä tuntuu sinusta luontevalta. Jos verkkokaupan rakentamisvaiheessa törmäät ongelmiin, apua niiden ratkaisemiseksi löytyy varmasti. Esimerkiksi markkinointiin on helppo löytää kumppaneita, kunhan ensin on päässyt verkkokaupan kanssa alkuun.

Keksit