Mitä enemmän verkkokaupat yleistyvät, sitä enemmän vaaditaan myös tavaroiden kuljettajilta. Kuluttajat ovat kärsimättömiä ja hyvään palveluun tottuneita, ja he usein huomaavat pienetkin ongelmat.
Koska nykymuotoinen verkkokauppatoiminta on uusi asia erityisesti siltä kannalta, kuinka paljon tuotteita nykyään kuljetetaan suoraan asiakkaille tai valittuihin pakettipisteisiin, kaikki kuljetusyritykset eivät ole yhtä hyviä. Myös kuljetusmarkkinoilla on paljon kilpailua sekä hinnassa että laadussa.
Asiakkaan kannalta paras vaihtoehto on useiden eri kuljetusvaihtoehtojen tarjoaminen. Joillekin asiakkaille riittää, että tavara saapuu vasta pitkän ajan päästä; toiset tarvitsevat tilaamansa tuotteen heti. Kauppiaan kannalta yhteistyö useiden eri kuljetusfirmojen kanssa saattaa kuitenkin käydä työlääksi.
Luotettavuus on tärkeintä
Asiakkaat haluavat ostamansa tuotteet yleensä mahdollisimman nopeasti. Vielä tärkeämpää on kuitenkin kuljetuksen luotettavuus: Paketin täytyy saapua sovittuun aikaan ja sovitulla tavalla. Jos kuljetuksessa on ongelmia ja se esimerkiksi myöhästyy, asiakkaalle täytyy välittää viesti myöhästymisestä ja uudestan toimitusajankohdasta mahdollisimman nopeasti.
Kaikkea verkkokaupan liiketoimintaan liittyvää kannattaa aina miettiä asiakkaan kannalta, ja se pätee myös kuljetuksiin. Kuljetusten ja pakettien saapumisaikataulu saattaa vaikuttaa asiakkaan päivään yllättävän paljon: pakettia joudutaan ehkä lähtemään hakemaan kaukana olevasta toimituspisteestä tai kotiinkuljetuksen hetkellä täytyy todellakin olla kotona.
Kuljetukset vaikuttavat brändiin
Vaikka verkkokauppa itse ei huolehdi myymiensä tuotteiden kuljetuksesta, sekä onnistuneet että epäonnistuneet toimitukset vaikuttavat verkkokaupan brändiin vahvasti. Kuka ostaisi laadukkaitakaan tuotteita verkkokaupasta, jonka kumppanina toimiva kuljetusyritys ei koskaan tuo paketteja luotettavasti perille?
On turhaa odottaa, että asiakkaat erottelisivat verkkokaupan brändin kuljetusyrityksen brändistä. Asiakaskokemus on ainut, jolla on merkitystä.
Se, että kuljetukset sujuvat sovitussa aikataulussa, ei ole asiakkaan kannalta pieni asia. Se on ehdottoman tärkeää verkkokaupan ja sen brändin kehittymisen kannalta. Asiakas, jonka ostamat tuotteet eivät tule vaivattomasti perille asti, tilaa uusia paketteja pienemmällä todennäköisyydellä riippumatta siitä, kuka epäonnistuneista kuljetuksista on vastuussa.
Kokeile erilaisia kuljetusvaihtoehtoja
Koska verkkokauppa-ala nykymuodossaan on vielä uusi asia, myös kuljetusyritykset ovat muutoksen kourissa. Tehokkaampia ja asiakkaan kannalta vaivattomampia toimitustapoja keksitään ja hiotaan koko ajan. Siksi kuljetusyritysten kohdalla verkkokauppiaan kannattaa pitää mieli avoimena ja kokeilla erilaisia tapoja.
Mikäli kuljetusyritys, joka tähän mennessä on vastannut verkkokaupan kuljetuksista, ei pysty palvelemaan sinun asiakkaitasi tarpeeksi luotettavasti, kumppania kannattaa vaihtaa. Myös usean eri kuljetusliikkeen palveluiden tarjoaminen on mahdollista, jotta asiakas saa itse päättää, mihin tavarankuljettajaan luottaa eniten. Useiden kumppanuuksien pyörittäminen saattaa kuitenkin käydä kauppiaan kannalta työlääksi.