Periaatteessa verkkokaupan perustamiseen tai ylläpitoon ei paljon vaadita. Ainoastaan kilpailukykyisen tuotteen tai palvelun löytäminen on hankalaa. Kaikkeen muuhun apua saa esimerkiksi ostopalveluina.

Kiinnitä huomiota perusasioihin

Tuottoisan verkkokauppa-arjen pyörittäminen ei välttämättä vaadi paljon. Tärkeintä on huolehtia verkkokaupan kannalta oleellisimmista perusasioista. Tarpeellisia ovat:

  • Luotettava verkkoyhteys, jotta alustan ylläpito ja yhteydenpito asiakkaisiin sujuvat
  • Tavarantoimittaja, mikäli myytäviä tuotteita ei valmisteta itse
  • Mahdollinen varasto, jossa tuotteita säilytetään

Verkkokaupan arki on siis perusidealtaan hyvin yksinkertaista toimintaa: vaaditaan vain myytävät tuotteet tai palvelut sekä keinot niiden myymiseksi ja toimittamiseksi (lähettämiseksi) asiakkaille.

Verkkokaupan ylläpitäminen ei vaadi koodaustaitoja

Suurin osa verkkokaupoista, esimerkiksi Marknadin helppokäyttöisellä alustalla, on tehty niin, ettei niiden ylläpitoon vaadita erityisiä koodaustaitoja. Niille, jotka eivät tunne oloaan kotoisiksi tietokoneiden parissa, Marknadin kaltaiset alustat tarjoavat palvelua, jossa ne ylläpitävät sivustoa asiakkaidensa puolesta ja tekevät tarvittavat muutokset. Muutoksia ja ylläpitotöitä voi kuitenkin tehdä myös asiakas itse.

WordPress-pohjaisessa verkkokaupassa, kuten Marknadissa, päivitysten asentaminen on tärkeä osa verkkokaupan ylläpitoa. Päivittämättä jääneet teemat ja lisäosat saattavat pahimmillaan olla turvallisuusriski.

Lisäosien päivittäminen ei vaadi sen enempää koodaustaitoja kuin WordPressin käyttäminen muutenkaan. Lisäosat pystyy päivittämään muutamalla hiiren klikkauksella.

Markkinointi on jatkuvaa työtä

Verkkokaupan tekniset ominaisuudet kaipaavat vain vähän ylläpitotöitä, mutta brändin rakentaminen ja asiakkaiden mielessä pysyminen saattavat vaatia isompia ponnistuksia. Markkinoinnissa ei kannata jäädä paikoilleen makaamaan varsinkaan, jos iso osa verkkokaupan markkinoinnista tapahtuu alati muuttuvassa sosiaalisen median maailmassa.

Sosiaalisen median päivitykset saattavat nykyään viedä ison osan verkossa toimivien kauppiaiden päivästä. Jos markkinointitöitä tehdään myös somen ulkopuolella, esimerkiksi messuilla tai asiakaskäynneillä, myynnin ja markkinoinnin tehtävät voivat helposti kasvaa sellaiseksi, että se vie verkkokauppiaan arjessa enemmän aikaa kuin muut kaupan ylläpitotoimet yhteensä.

Hanki ulkoista apua ajoissa

Kaikkea ei tarvitse eikä kannata jaksaa yksin. Varsinkin sellaiset asiat, jotka ovat itse kauppiaan ydinosaamisen ulkopuolella, kannattaa ulkoistaa heti, kun se on mahdollista. Oli kyse markkinoinnista, kaupan teknisistä ominaisuuksista tai vaikka varaston ylläpidosta, osaavia lisäkäsiä on saatavilla. Esimerkiksi Marknad tarjoaa kattavia lisäpalveluita verkkokauppayrittäjille.

Kun osa tehtävistä on jätetty muiden huoleksi, kauppiaalle itselleen jää enemmän aikaa keskittyä tärkeimpään: liiketoiminnan kehittämiseen. Verkkokauppaa voi ja kannattaa koko ajan parannella, uudistaa ja kehittää, jotta se pääsee kasvamaan mahdollisimman isoihin mittoihin.

Pin It on Pinterest

Share This