Brändistä ja brändäämisestä puhutaan paljon. Vallalla olevista puheista saa kuitenkin helposti vääriä käsityksiä, jotka saattavat jäädä elämään. Brändiä kannattaa pohtia monipuolisesti ja erityisesti käyttäjän näkökulmasta, mutta tärkeintä on muistaa, että brändin rakentaminen on erittäin pitkä projekti. Se vaatii erityisesti aikaa.

Mitä brändääminen verkkokaupan arjessa tarkoittaa?

1. Brändiä ei voi suunnitella etukäteen

Moni luulee, että verkkokauppaa avatessa brändin pitäisi olla heti valmiina. Luulo on kuitenkin väärä, sillä verkkokauppaa perustettaessa tärkeintä on päästä alkuun. Koko verkkokaupan liiketoiminta brändiä myöten on pitkän prosessin tulos.

Verkkokaupan konseptia ja brändiä kannattaa toki työstää jo perustamisvaiheessa. Tärkeintä on kuitenkin pitää mielessä, ettei brändi ole valmis heti alussa – se ei ole valmis koskaan. Brändi rakentuu ja muuttuu ihmisten mielissä tilanteiden mukaan. Verkkokauppiaan ainoa mahdollisuus on pyrkiä vaikuttamaan asiakkaiden mielikuviin pitkällä tähtäimellä – tarjoamalla luotettavia ja laadukkaita tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan ja pitämällä asiakkaista huolta mahdollisuuksiensa mukaan.

2. Brändi muodostuu muustakin kuin logosta ja värimaailmasta

Brändiä rakennettaessa tunnistettavuus on tärkeää, ja siksi muista erottuva logo ja tyyli ovat arvokkaita. Mutta vaikka ne ovat koko brändin merkki ja symboli, ne yksin eivät riitä.

Vahva brändi muodostuu mielikuvista, joita verkkokauppa tai sen logo asiakkaissa herättävät. Onko brändi nuorekas, luotettava tai innostava? Vai herääkö asiakkaissa epäilys siitä, mahtavatko brändin tuotteet tai palvelut sittenkään olla ostamisen arvoisia?

Esimerkiksi seuraavat asiat vaikuttavat verkkokaupan brändin muodostumiseen:

  • verkkokaupan tuotteiden ja palveluiden taso
  • toimitusten nopeus ja luotettavuus
  • asiakkaiden saama palvelu ongelmatilanteissa
  • muiden asiakkaiden kokemukset ja kommentit
  • tilanteet, joissa tuotetta tai palvelua käytetään
  • verkkokaupan markkinointi ja sosiaalinen media

3. Vahvaan brändiin ei ole oikotietä

Jotta brändi olisi niin vahva, että se kannattelisi koko verkkokaupan liiketoimintaa, se vaatii erityisesti kahta asiaa: kovaa työtä ja aikaa.

Asiaa voi ajatella myös näin päin: Jos brändin rakentaminen olisi helppoa ja nopeaa, sellainen olisi jokaisella aloittelevallakin verkkokauppiaalla! Vahvan brändin on tarkoituskin erottaa suosittu ja laadukas verkkokauppa muista.

Brändiä rakennettaessa tärkein nyrkkisääntö on tämä: Muista aina, että edustat verkkokauppaasi ja brändiäsi joka tilanteessa. Huolehdi esimerkiksi siitä, että asiakkaasi saavat sinulta aina korkeatasoista asiakaspalvelua ja että sosiaaliseen mediaan jakamasi sisältö puhuu varmasti verkkokauppasi äänellä.

Pin It on Pinterest

Share This