Dropshipping on englanninkielestä suomeen lainattu termi, jolla tarkoitetaan tiettyä verkkokauppatoimintaa.
Dropshippingin idea on, ettei myyjällä ole tuotteita omassa varastossa eikä hän ole missään vaiheessa itse kosketuksissa myymänsä tuotekappaleen kanssa. Myyjä tekee vain kaupat, yleensä verkkokauppansa tai suoramyynnin kautta, ja tuotten valmistaja lähettää tuotteen esimerkiksi tehtaalta suoraan asiakkaalle.
Dropshipping myyjien suosiossa
Liiketoiminta, jossa tuote ei kulje myyjän kautta lainkaan, ovat erityisesti myyjien suosiossa. Kun tuotteen pakkaamisesta ja lähettämisestä ei tarvitse huolehtia, myyjän aikaa säästyy itse myyntityöhön ja myynti voi tuotteesta riippuen jopa moninkertaistua.
Eikä toki termiä dropshipping tarvitse asiakkaan kannalta juuri käyttääkään: kun kaikki toimii suunnitelmien mukaan, asiakas saa tuotteensa dropshipping-menetelmällä aivan yhtä vaivattomasti kuin silloin, kun tuote postitetaan myyjältä. Tuotteen valmistajan tai toimittajan tehokkuudesta riippuen asiakas saattaa saada tilaamansa asian jopa nopeammin kuin esimerkiksi pienestä myymälästä, joka postittaa tuotteita vain kerran viikossa.
Suomessa vielä tuntematon kaupantekotapa
Maailmalla dropshippingistä on puhuttu jo vuosia, mutta Suomessa tapa on vielä harvinainen. Voisikin ajatella, että Suomessa dropshipping-menetelmällä toimiville myyjille tai verkkokaupoille olisi kysyntää.
Dropshipping on kansainvälinen menetelmä, jota voi käyttää hyödykseen myös Suomessa. Myyjä tarvitsee vain soveltuvia kumppanitahoja, jotka valmistavat sopivia tuotteita missä päin maailmaa tahansa. Hän voi perustaa verkkokaupan muiden tekemille tuotteille ja aloittaa liiketoiminnan saman tien. Tällä tavalla on mahdollista tuoda Suomeen paljon uusia tuotteita, joita markkinoilla ei vielä ole.
Valmistajien lisäksi dropshipping-kumppaneita voivat olla myös esimerkiksi maahantuojat tai kansainväliset brändit, joilla on oma keskusvarasto.
Dropshippingin hyödyt
- Myyjän ei tarvitse huolehtia inventaariosta
- Myyjän ei tarvitse huolehtia tuotteiden posittamisesta
- Asiakas saa tuotteensa normaalisti
- Tuotteen valmistajan myynti kasvaa
- Mahdollisuus tuoda tuotteita uusille markkinoille kuten Suomeen