Englanninkielinen termi ”affiliate” tarkoittaa sananmukaisesti johonkin organisaatioon liittyvää henkilöä tai tahoa. Internetmarkkinoinnissa sillä viitataan affiliate-markkinointiin eli suomennettuna kumppanuusmarkkinointiin, jossa yrityksen kumppani markkinoi yrityksen tuotteita itsenäisesti verkossa ja saa sovitun maksun ainoastaan toteutuneista kaupoista.
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi käytännössä
Yrityksellä, joka myy tuotteitaan verkkokaupassa, voi ryhtyä molempia hyödyttävään yhteistyöhön affiliate-kumppanin kanssa. Affiliate-kumppaneita voi olla useita. Käytännössä kumppanit ohjaavat internetissä liikennettä yrityksen verkkokauppaan ja saavat korvauksen aina, kun heidän tuomansa asiakas tekee verkkokaupassa ostoksen.
Kumppanuusmarkkinointi tapahtuu niin sanottujen affiliate-linkkien avulla. Kumppanitaho ohjaa potentiaalisia asiakkaita yhteistyössä olevan yrityksen kanssa esimerkiksi omien verkkosivujensa tai foorumikirjoitusten avulla käyttämällä yksilökohtaisia linkkejä. Linkkien avulla verkkokauppiaan on mahdollista nähdä, kuka asiakkaista on tullut ostoksille affiliate-kumppanin lähettämänä. Näin korvausten maksaminen voidaan hoitaa sopimusten mukaan.
Kumppanuusmarkkinoinnissa tarvitaan digitaalinen ohjelma hoitamaan affiliate-linkkien luominen ja seuranta. Kun ohjelma on kerran laitettu käyttökuntoon, sen käyttäminen on yleensä tehty niin helpoksi, ettei niin verkkokauppiaalta kuin markkinointikumppaniltakaan vaadita poikkeuksellisia IT-taitoja.
Parhaat affiliate-kumppanit tavoittavat paljon potentiaalisia asiakkaita
Kumppanuusmarkkinointi on parhaimmillaan liiketoimintaa, jolla voi tienata elantonsa. Esimerkiksi monit ammattibloggaajat toimivat verkkokauppojen affiliate-kumppaneina ja ohjaavat liikennettä omasta blogistaan verkkokauppojen sivustoille.
Kumppanuusmarkkinointia kannattaa harkita aina, kun toisella osapuolella on verkkokauppa ja toisella internetin kanava, joka tavoittaa suuren joukon mahdollisia asiakkaita. Kanava voi olla verkkosivusto, blogi, jokin sosiaalisen median kanava tai mikä tahansa, jonka kautta liikenteen ohjaaminen verkkokauppaan on mahdollista.
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinoinnin hyödyt
Kumppanuudesta hyötyvät sekä verkkokauppias että affiliate-markkinoija.
- Verkkokaupan myynti kasvaa
- Verkkokaupan aikaa säästyy, kun markkinoinnin osuus jää pienemmäksi
- Kumppanuusmarkkinointi on verkkosivujien pitäjille ynnä muille tahoille helppo tapa ansaita rahaa
- Asiakkaiden verkkokäyttäytymisestä jää paljon hyödyllistä dataa sekä myyjälle että markkinoijalle
- Niin markkinoijan kuin verkkokaupankaan ei tarvitse tehdä suuria rahallisia sijoituksia
Kumppanuusmarkkinointi on vahvimmillaan, kun siinä kohtaavat tuotteen valmistaja ja suuri määrä potentiaalisia asiakkaita. Jos verkkokaupassa on esimerkiksi tarjolla korkealaatuisia design-koruja, yhteistyöhön kannattaa ryhtyä esimerkiksi koruihin keskittyvien blogien pitäjien kanssa, jotka päivittäin ja viikottain tavoittavat kymmeniä tuhansia koruista kiinnostuneita lukijoita.