Med termen ”affiliate” avses en person eller grupp som är officiellt knuten till en större organisation. På internet betyder termen affiliate-marknadsföring att en oberoende person eller part leder trafik till en onlinebutik eller får betalt för genomförda köp.

Affiliate-marknadsföring i praktiken

Ett företag som säljer produkter eller tjänster online kan ansluta Affiliate-partners som leder trafik till butiken. Varje gång som en kund hamnar på sidan med hjälp av affliate-partnern och gör ett köp får affiliaten en viss provision från försäljaren.

Affiliate-marknadsföring är beroende av vad som brukar kallas affiliate-länkar. Marknadsföringspartnern använder sig av specifika affiliate-länkar för att leda trafik till butiken, till exempel med hjälp av blogginlägg och på forum. Med hjälp av de här länkarna kan försäljaren se vilken av kunderna som har kommit till butiken genom en affiliate-marknadsförare. På så sätt kan provisioner betalas ut enligt de överenskommelser som gjorts.

Affiliate-länkarna utformas och övervakas av ett digitalt program. När programmet väl har installerats är det oftast tillräckligt enkelt att använda för att både butiksägaren och affiliate-marknadsföraren ska klara det det utan att besitta några fantastiska datakunskaper.

De bästa affiliate-marknadsförarna når stora mängder potentiella kunder

Affiliate-marknadsförare kan innebära ett heltidsjobb som man kan leva på. Många professionella bloggare är till exempel affiliate-marknadsförare som använder sina bloggar till att leda trafik till olika onlinebutiker. 

Affilate-marknadsföring är ett bra alternativ när en av parterna har en onlinebutik och den andra har en onlinekanal som når ut till stora mängder potentiella kunder. Denna kanal kan vara en hemsida, en blogg, sociala medier eller vad som helst där det är möjligt att leda trafik till en butik.

Fördelarna med affiliate-marknadsföring

Både försäljaren och affiliaten drar nytta av affiliate-marknadsföring.

  • Försäljningen i nätbutiken ökar
  • Försäljaren behöver inte lägga ner lika mycket tid på marknadsföring
  • Lätt sätt för affiliate-marknadsförare att tjäna pengar
  • Mängder med uppgifter samlas in om kundbeteende
  • Varken butiken eller marknadsföraren behöver investera en massa pengar

Affiliate-marknadsföring är som mest effektivt när det sker som ett samarbete mellan en tillverkare av en särskild produkt och en marknadsförare som kan nå ut till en stor mängd potentiella kunder. En onlinebutik som säljer exklusiva designsmycken kan till exempel vilja påbörja ett affiliate-samarbete med en bloggare som främst skriver om smycken och kan nå ut till tusentals läsare och smyckesentusiaster varje vecka.

Pin It on Pinterest

Share This