Jokaisen verkkokauppayrittäjän tulee ensisijaisesti miettiä, mille tuotteille on tarpeeksi kysyntää. Esimerkiksi pienen kunnan historiasta kertova kirja saattaa kiinnostaa paikallisia, mutta kannattaako sitä ruveta myymään koko maan kansalle? Mikä kirjassa kiehtoisi muita kuin paikallisia?
Verkkokaupoissa, kuten muissakin myymälöissä, kysyntä onkin kaikkein haastavinta. Siksi kaikki eivät alalla pärjää. Jos verkkokaupalla on vahva konsepti, asiakkaat muistavat sen paremmin ja myyminen on helpompaa. Jossain määrin kysyntää voi myös luoda.
Tärkeimpiä ovat tuotteen hyödyt
Paras tilanne on sellainen, jossa verkkokaupassa myytävä tuote on ainutlaatuinen ja se ratkaisee asiakkaan ongelman. Verkkokauppias voi esimerkiksi valmistaa tuotetta itse tai tilata sitä omien suunnitelmiensa ja mittojensa mukaan tehtaalta.
Tärkeintä on se, mitä hyötyä tuotteesta on ostajalle. Mikäli tuote tuntuu asiakkaasta ylimääräiseltä ja turhalta – kuten kahvikuppi, jos kaapit ovat niitä täynnä – asiakas todennäköisesti jättää tuotteen ostamatta. Mutta jos tuote siivoaa lattiat, vie roskat ulos ja keittää vielä kahvitkin – jotain, mitä ei ennen ole nähty – asiakas saattaa kiinnostua heti.
Mieti, mitä hyötyä tuotteestasi on asiakkaalle. Mitä enemmän tai suurempia hyötyjä, sitä enemmän tuotteelle on kysyntää.
Asiakkaan kannalta kannattaa pohtia myös:
- tuotteiden valmistusmateriaaleja
- tuotteiden ekologisuutta, kestävyyttä ja helppokäyttöisyyttä
- tuotteiden brändiä
- tarvitaanko tuotteille varaosia
Tuotteiden saatavuus ja toimitus
Tuotteita valittaessa kannattaa ottaa huomioon myös sellaiset asiat, jotka eivät suoraan näy asiakkaalle. Jos kauppias ei itse valmista tuotteitaan, onko valmistaja sellainen, että siihen voi luottaa? Mikäli tuotteiden saatavuus aiheuttaa päänvaivaa, kannattaa harkita muita valmistajia tai oman varaston pitämistä.
Ainakin seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon:
- tuotteiden fyysinen koko
- mahdolliset varastointi- ja kuljetuskustannukset
- tuotteiden valmistajan luotettavuus
Myös niin sanottua dropshipping-vaihtoehtoa kannattaa harkita. Dropshipping-tavalla toimivat verkkokauppiaat eivät itse joudu huolehtimaan myymistään tuotteista, vaan ne toimitetaan asiakkaille suoraan tehtaalta tai maahantuojalta.
Myyntikate mukaan suunnitelmiin
Ja totta kai mukana täytyy pitää myös menestyvän yrityksen tärkein mittari: raha. Paljonko valittuja tuotteita täytyy myydä, ennen kuin verkkokauppa alkaa tuottaa? Mikäli valittuja tuotteita täytyy myydä suuria määriä, jotta kiinteät kulut saadaan katettua, niiden käsittelyyn ja postitukseen menee paljon enemmän aikaa, jolloin kulut kasvavat edelleen.
Mahdollisia lisämyynnin keinoja kannattaa myös harkita. Mitä muuta ostajat, jotka ovat kiinnostuneet verkkokaupan tuotteista, saattaisivat tarvita niiden rinnalle?
Sopivien tuotteiden valitseminen ei ole ainutkertainen prosessi, vaan tuotteet voivat vaihdella ja verkkokauppa kasvaa. Myös tuotteiden määrä saattaa vaihdella.