Det första en nätbutiksägare bör fråga sig är vilka produkter det finns efterfrågan på. En bok som tar upp historiska fakta om en småstad kan vara intressant för de som bor på stället, men är det lönt att erbjuda den här boken till folk i hela landet? Vad med den här boken kan locka andra än själva lokalbefolkningen?

För både onlinebutiker och vanliga butiker är den riktigt svåra frågan vilka varor det finns efterfrågan på. Och av den anledningen är det heller inte alla som kommer att lyckas. Om en butik har ett starkt koncept kommer kunderna lättare minnas den och försäljningen kommer bli enklare. I vissa fall kan man även skapa behov och efterfrågan.

Den viktigaste faktorn är vilka fördelar produkten har

Det här är den optimala situationen: produkten som säljs i en onlinebutik är unik och den löser ett problem. Butiksägaren kanske tillverkar produkten själv, eller så beställer han/hon produkten från en tillverkare utifrån hans/hennes ritningar och mått.

Den allra viktigaste frågan är: Vilka fördelar kommer köparen få av produkten? Om kunden anser produkten onödig – som till exempel en kaffemugg om han/hon redan har skåpet fullt av muggar – då kommer han/hon antagligen inte köpa den. Men om det är en produkt som rengör golven, tar ut soporna och avslutar det hela med att koka en kanna kaffe – något som man inte sett förut – då blir kunden genast intresserad.

Tänk på vilka fördelar produkten innebär för kunden. Ju större fördelar, desto större kommer efterfrågan bli.

Du bör också ta hänsyn till, ur kundens synvinkel: 

  • produktens material
  • hur miljövänliga, användarvänliga och hållbara produkterna är
  • produktens varumärke
  • huruvida det kan komma att behövas reservdelar

Tillgänglighet och frakt

När du väljer ut produkterna till din onlinebutik behöver du även tänka på sådant som inte är direkt synligt för kunderna. Om du som butiksägare inte göra dina egna produkter, hur mycket kan du lita på tillverkaren? Om tillgängligheten är osäker för dina varor kanske du måste fundera på andra tillverkare eller att hålla dig med ett eget lager.

Du bör i alla fall tänka på:

  • produkternas storlekar
  • kostnad för lagerhållning och frakt
  • tillverkarens/tillverkarnas tillförlitlighet

Om det är möjligt kan du också fundera över att använda dig av dropshipping. Vid dropshipping kommer butiksägaren aldrig rent fysiskt i kontakt med produkterna. Istället skickas de till kunden direkt från importören eller tillverkaren.

Glöm inte försäljningsmarginalen

Det är också viktigt att komma ihåg det mest avgörande för att lyckas med en nätbutik: pengar. Hur många varor behöver du sälja för at gå med vinst? Om du behöver sälja en stor mängd varor för att täcka dina fasta kostnader, kommer hanteringen och frakten ta mycket längre tid – och kostnaderna kommer växa.

Det kan också löna sig att fundera över vilka andra varor du kan sälja till samma kund. De som redan är intresserade av dina produkter – vad mer kan de tänkas behöva?

Att välja ut rätt produkter är inget man gör en enda gång, produkterna kan variera med tiden och butiken kanske växer. Antalet varor som du har i butiken kan också variera.

Pin It on Pinterest

Share This