Koseptilla tarkoitetaan yrityksen perusideaa ja kaikkea, mikä siihen suoraan liittyy, esimerkiksi: myytävät tuotteet tai palvelut, asiakaskohderyhmät, markkinointitaktiikat ja niin edelleen. Kun konsepti on olemassa, sen perusteella voidaan laatia liiketoimintasuunnitelma.
Kilpailuetua vahvasta konseptista
Verkkokaupassa voi olla jotain poikkeuksellista, joka näkyy sen konseptissa. Ehkä myytävät tuotteet ovat ainutlaatuisia tai niitä markkinoillaan aivan uusissa kanavissa. Ehkä toimitusajat ovat uudenlaisen toimitustavan ansiosta huomattavasti tavallista lyhyemmät.
Konsepti voi rakentua myös pienistä asioista ja muodostaa asiakkaan kannalta katsottuna oman kokonaisuutensa. Esimerkiksi seuraavien asioiden yhdistämistä kannattaa harkita:
- kaupan nimi
- kaupan domain
- tuotteisiin tai palveluihin liittyvä värimaailma/grafiikka
- tuotteiden poikkeuksellinen esittelytapa
Millainen konsepti verkkokaupalla voisi olla?
Konseptia voi ajatella koko verkkokaupan ideana. Jos verkkokaupassa ei ole mitään erityisen poikkeuksellista kuten aivan uutta tuotetta tai toimitustapaa, ideaa ja konseptia voidaan lähteä etsimään muualta.
Esimerkiksi lastenvaatekauppa voisi olla nimeltään Vaaleanpunainen kirppu, logona taiteilijan piirtämä kirppu ja koko sivustolla vaaleanpunaista värimaailmaa. Tuotekuvauksia voisi kirjoittaa kuin kirppu esittelisi niitä.
Verkkokaupan konseptia kannattaa harkita käyttäjän näkökulmasta, sillä konseptilla pyritään nimenomaan rakentamaan vahvaa käyttäjäkokemusta.
Omaa verkkokauppaa suunnitellessa kannattaa pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Voisivatko verkkokaupassa myytävät tuotteet ja palvelut kertoa jotakin tarinaa?
- Voivatko kaupan nimi, myytävät tuotteet ja domain yhdessä muodostaa hauskan tai mieleenpainuvan kokonaisuuden?
- Voisiko verkkokaupan markkinoinnissa käyttää vaikkapa jotain teemaa, jolla kauppa erottuisi muista?
Konsepti on brändin alku
Jos konsepti on vahva, siinä on myös vahvan brändin alku. Kun tiedät, mikä verkkokaupassasi on erityistä ja miltä haluat sen asiakkaiden silmissä näyttävän, voit rakentaa kaupallesi vahvaa brändiä ensihetkistä alkaen.
Brändin rakentaminen on pitkä prosessi, jota ei voi koskaan suunnitella alusta loppuun ja joka muotoutuu vuosien varrella. Brändiä voi rakentaa esimerkiksi somessa, sillä sosiaalisen median kanavat toimivat usein yrityksen äänenä ja tavoittajat erityisesti kuluttaja-asiakkaat tehokkaasti.
Mitä vahvempi alkuperäinen konsepti on, sitä helpommin brändin rakentaminen käy ja sitä vahvemmat kehittymisedellytykset brändillä on. Konsepti kannattaa siis pitää mielessä verkkokaupan suunnitteluvaiheen jälkeenkin.