Nykyään sanotaan, että kuka tahansa voi perustaa verkkokaupan. Mutta mitä se vaatii?
Jokaisen verkkokauppayrittäjän tulee ensisijaisesti miettiä, mille tuotteille on tarpeeksi kysyntää. Esimerkiksi pienen kunnan historiasta kertova kirja saattaa kiinnostaa paikallisia, mutta kannattaako sitä ruveta myymään koko maan kansalle? Mikä kirjassa kiehtoisi muita kuin paikallisia?
Verkkokaupan mahdollisuudet tuntuvat lähes rajattomilta, ja siksi on välillä vaikea tietää, mikä kannattaa. Onko esimerkiksi väliä sillä, paljonko erilaisia tuotteita tai tuoteperheitä samassa verkkokaupassa on tarjolla?
Englanninkielinen termi ”affiliate” tarkoittaa sananmukaisesti johonkin organisaatioon liittyvää henkilöä tai tahoa. Internetmarkkinoinnissa sillä viitataan affiliate-markkinointiin eli suomennettuna kumppanuusmarkkinointiin, jossa yrityksen kumppani markkinoi yrityksen tuotteita itsenäisesti verkossa ja saa sovitun maksun ainoastaan toteutuneista kaupoista.
Dropshipping on englanninkielestä suomeen lainattu termi, jolla tarkoitetaan tiettyä verkkokauppatoimintaa.
Verkkokaupassa kielivalinta on tärkeä. Etupäässä suomalaisia asiakkaita palvelevat suomalaiset verkkokaupat haluavat tietysti käyttää suomenkielisiä sisältöjä, kun taas kansainvälisille markkinoille tähtäävät kaupat joutuvat miettimään kielivalintojaan tarkemmin.