Kun kaupat ja liikkeet siirtävät toimintojaan kivijalkaliikkeistä verkkoon, ne saattavat törmätä epätavalliseen ongelmaan: verkkokauppa ja kivijalkaliike toimivat eri järjestelmillä.

Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa: Oletetaan, että tuotteesta, vaikkapa tietystä kännykkämallista, on kaupassa jäljellä viimeinen kappale. Kännykkä on näkyvillä liikkeessä, ja se on myynnissä myös verkkokaupassa. Jos asiakas ostaa sen verkkokaupan kautta, se poistuu myynnistä verkkokaupassa, mutta myymälässä ostotapahtumasta ei tiedetä. Kännykkä saatetaan siis myydä hetkeä myöhemmin asiakkaalle, joka on juuri astunut ovesta sisään.

Ratkaisu: sama järjestelmä verkkokauppaan ja myymälään

Kun verkkokauppa ja myymälä käyttävät samaa järjestelmää pitääkseen kirjaa ostotapahtumista ja varastossa olevien tuotteiden määrässä, ongelmien ja väärinymmärrysten riskit vähenevät huomattavasti.

Valitettavasti myynnin ratkaisut, jotka yhdistävät myymälän ja verkkokaupan tapahtumat reaaliaikaisesti, ovat harvassa. Tällä hetkellä toimivia vaihtoehtoja ovat:

  • Marknad
  • Shopify
  • iZettle

Muut verkkokauppa-alustat pitävät yleensä kirjaa ainoastaan netin kautta tapahtuneista myynneistä, ja myyjän on pakko manuaalisesti huolehtia siitä, että myymälässä tapahtunut myynti tulee otettua huomioon.

Säästä aikaa, rahaa ja hermoja

Ne, jotka ovat viime aikoina avanneet verkkokauppoja kivijalkaliikkeidensä rinnalle, ovat todennäköisesti törmänneet tähän ongelmaan. Mikäli käytössä ei sattunut jo valmiiksi olemaan joku kolmesta sekä verkko- että myymälämyyntiä tukevasta järjestelmästä, yritys on joutunut ottamaan uuden myyntijärjestelmän käyttöön vanhan rinnalle.

Kahden järjestelmän loukusta kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Yhtenäinen järjestelmä säästää paitsi aikaa ja rahaa, myös hermoja ja motivaatiota. Kaksi eri järjestelmää kannattaa vaihtaa yhteen, joka huolehtii kaiken myynnin seuraamisesta, esimerkiksi seuraavista syistä:

  • Päivän myynnin määrää on mahdollista seurata reaaliajassa
  • Inventaario on aina ajan tasalla
  • Asiakkaalle ei tule vahingossa myytyä sellaista tuotetta, joka on lopussa
  • Työvaiheet, jotka aiheutuvat kahden eri järjestelmän datan yhdistämisestä, jäävät pois
  • Asiakkaiden palvelu on sujuvampaa

Marknadin järjestelmä on verkkokauppa-alan muutoksessa ajan tasalla, ja Marknadin asiakkaat pystyvät hallinnoimaan kaikkia myyntitapahtumia samasta paikasta. Marknad tarjoaa verkkokauppa-alustan lisäksi myös muita verkkokaupan hallinnoimiseen ja kehittämiseen tarkoitettuja palveluja, joiden avulla myyntiä on mahdollista kasvattaa helposti.

Pin It on Pinterest

Share This