När butiker och affärer flyttar sin verksamhet från stenfotsbutik till internet kan de uppstå ett ovanligt problem: onlinebutiken och stenfotsbutiken använder olika system.

I praktiken betyder detta följande: Vi antar att av, till exempel en viss modell av mobiltelefon, finns det endast ett exemplar kvar i butiken. Mobiltelefonen är synlig i butiken, och är även till salu i webbutiken. Om kunden köper produkten via webbutiken, kommer produkten även att tas bort från webbutiken, medans däremot om köpet utförs i affären får man ingen information om köpet. Således kan en mobiltelefonen säljas ett ögonblick senare till en kund som just har gått in i dörren.

Lösning: samma system för e-handel och butik

När en onlinebutik och en affär använder samma system för att hålla reda på köptransaktioner och antalet produkter i lager, reduceras riskerna för problem och missförstånd kraftigt.

Tyvärr är försäljningslösningar som förbinder butik- och e-handelstransaktioner i realtid få. För närvarande tillgängliga alternativ är:

  • Marknad
  • Shopify
  • iZettle

Övriga e-handelsplattformar brukar endast hålla reda på onlineförsäljning, och säljaren måste därmed manuellt se till att försäljningen i affären även beaktas.

Sparar tid, pengar och tålamod

De som nyligen har öppnat onlinebutiker vid sidan om sina stenfotsbutiker har troligen att stött på detta problem. Om ett av de tre systemen som stöder både online- och butiksförsäljning inte redan var i användning, har företaget varit tvunget att införa ett nytt försäljningssystem vid sidan av det gamla.

Det kan vara en bra idé att komma ifrån två systems fällan så snart som möjligt. Ett enhetligt system sparar inte bara tid och pengar, utan även tålamod och motivation. Det är en bra idé att övergå från två olika system till ett enhetligt system för att hålla reda på all din försäljning, till exempel av följande skäl:

  • Det är möjligt att följa med den dagliga försäljningen i realtid
  • Inventariet hålls alltid uppdaterat
  • Kunden kan inte i misstag köpa en produkt som eventuellt inte finns i lager
  • Arbetsstegen som uppstår av kombinerad data från två olika system försvinner
  • Kundtjänsten är smidigare

Marknads system är uppdaterat i samband med förändringen inom e-handeln, därmed kan Marknads kunder hantera alla försäljningstransaktioner från ett och samma ställe. Förutom e-handelsplattformen erbjuder Marknad också andra e-handelshanterings- och utvecklingstjänster som gör det enkelt att öka försäljningen.

Pin It on Pinterest

Share This