Kyllä, jotkut saavat elantonsa Instagramista, Facebookista tai YouTubesta. Jotkut tekevät Etsyssä tai eBayssa niin paljon myyntiä, että se kannattaa.

Mutta jos kaikki liiketoiminta on ainoastaan yhden ulkoisen alustan tai markkinapaikan varassa, siinä on yksi valtava riski: liiketoiminta saattaa päättyä koska tahansa, jos palveluntarjoaja katsoo aiheelliseksi sulkea tilin.

Sitä riskiä ei kannata ottaa.

Onko yrityksesi riippuvainen kauppapaikastaan?

Jos rakennat liiketoimintasi esimerkiksi Facebookin tai Etsyn varaan, liiketoimintasi on Facebookista tai Etsystä riippuvaista.

Sanotaan esimerkiksi, että koruyrittäjä perustaa yritykselleen Facebookiin sivun, ostaa maksullisia kampanjoita ja tekee myyntiä ainoastaan Facebookin välityksellä. Bisnes saattaa pyöriä moitteetta monta vuotta, kasvaa Facebookissa ja tulla yhä suositummaksi – kunnes eräänä päivänä Facebook sulkee yrityksen sivut pysyvästi.

Syynä saattaa olla esimerkiksi, että käyttäjät – vaikkapa vihaiset kilpailijat – ovat antaneet Facebookin ymmärtää, että sivulla on harhaanjohtavaa tai haitallista sisältöä. Voi olla, että asiaa ei koskaan saada Facebookin kanssa selvitettyä, vaan yrityksen sivu on hävinnyt lopullisesti.

Mikäli koruyrittäjä tahtoo jatkaa korujensa myymistä Facebookissa – kuten hän aiemmin menestyksellisesti teki – hänelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa täysin alusta. Ja nyt hän tietää, että vuosien työ voi valua uudelleen samalla tavalla hukkaan päivänä minä hyvänsä.

Tilin sulkemiseen ei välttämättä vaadita rikettä

On tärkeää ymmärtää, ettei sääntöjen noudattaminen takaa mitään. Kauppapaikkoina toimivat sosiaalisen median jätit eivät nykyään ehdi tarkastaa kaikkia saamiaan ilmoituksia saati vastata jokaiseen viestiin. Tekoäly hoitaa suuren osan liikenteestä. Vaikka yritys käyttäytyisi omalla yrityssivullaan vastuullisesti, mediajätti saattaa uskoa sen rikkovan sääntöjä.

Alusta riippuen tilin sulkeminen saattaa johtua muistakin syistä. Jos kauppapaikaksi on esimerkiksi valittu jokin Etsyn tai eBayn kaltainen pienempi markkinaverkosto, se saattaa esimerkiksi itse joutua konkurssiin, jolloin kaikki tilit tietenkin suljetaan.

Paras tapa: oma verkkokauppa

Kolmannen osapuolen kauppapaikat kuten Etsy tai Facebook ovat siksi houkuttelevia, että asiakkaiden saaminen saattaa alussa tuntua helpommalta.

Järkevin ja kestävin tapa liiketoiminnan perustaksi on kuitenkin oma verkkokauppa. Facebookia, Etsyä, Instagramia, YouTubea ja kaikkia muita mahdollisia kanavia kannattaa käyttää ainoastaan näkyvyyden hankkimiseen, ja niistä saadut asiakkaat kannattaa ohjata keskitetysti omaan verkkokauppaan. Näin ollen yksittäiselle tilille voi tapahtua mitä tahansa, mutta liiketoiminta jatkuu silti luotettavasti eteenpäin vuodesta toiseen.

Asiaa voi ajatella myös näin päin: yhden kanavan varaan rakennettu liiketoiminta ei voi kasvaa alustaansa suuremmaksi. Jos kaikki liiketoiminta tapahtuu Facebookissa, on mahdotonta tavoittaa asiakkaita, jotka eivät käytä Facebookia.

Jos käytössä sen sijaan on oma verkkokauppa ja sillä näkyvyyttä eri kauppapaikoilla, vain mielikuvitus ja taivas ovat kasvun rajoina. Yritys voi itse etsiä itselleen tehokkaimmat markkinointikanavat ja panostaa niihin, eivätkä kanavat ole sidoksissa ainoastaan yhteen alustaan.

Marknad on erilainen alusta

Myös Marknad on “alusta”, mutta se toimii eri periaatteella kuin kauppapaikat ja sosiaalisen median palvelut. Se tarjoaa asiakkailleen verkkokaupparakenteet ja apua liiketoiminnan kehittämiseen, mutta se ei milloinkaan rajoita asiakkaan yhteydenpitoa omiin asiakkaisiinsa. Se ei olisi siihen edes keinoja.

Vaikka asiakas kuitenkin haluaisi tulevaisuudessa vaihtaa verkkokauppansa pois Marknadilta, hänen tarvitsisi vain kasata verkkokaupan rakenteet toiseen paikkaan ja ohjata domain osoittamaan sinne. Kyse olisi melko yksinkertaisesta teknisestä prosessista. Kaikki muu – kaikki linkit, somepäivitykset, asiakkaiden kanssa vaihdetut sähköpostit, erilaiset markkinointikanavat – säilyisivät täysin ennallaan, eivätkä asiakkaat edes huomaisi muutosta.

Perustamalla verkkokauppasi Marknadiin voit olla varma siitä, ettei kaupankäynnissä käyttämäsi alusta tule koskaan tuhoamaan kaikkia työsi tuloksia.

Pin It on Pinterest

Share This