Ja, det finns människor som kan livnära sig på Instagram, Facebook eller YouTube. Vissa använder Etsy eller Facebook för att sälja så många av sina produkter att det är lönsamt. Men om hela ditt företag är beroende av en tredjepartsplattform eller marknadsplats, innebär det en enorm risk: allt företag kan komma till ett oförutsett stopp om tjänsteleverantören beslutar att stänga ditt konto.

Inte en risk värd att ta.

Är din onlinebutik beroende av sin plattform?

Om hela ditt företag är byggt på till exempel Facebook eller Etsy, är du beroende av dem.

Låt oss säga att en entreprenör som säljer smycken skapar en sida på Facebook, betalar för reklam på Facebook och gör affärer endast via Facebook. Verksamheten går bra i flera år; den växer på Facebook och blir mer en mer populär – tills Facebook en dag stänger av sidan permanent.

Anledningen kan till exempel vara att andra användare – eller till och med arga konkurrenter – har rapporterat sidan till Facebook och sagt att smyckesidan innehåller vilseledande innehåll. Saker kan aldrig lösas med Facebook, och sidan med dess följare kommer att försvinna för alltid.

Och om företagaren vill fortsätta sälja smycken via Facebook – som han eller hon framgångsrikt gjorde tidigare – har han eller hon inget annat alternativ än att börja om från början. Och nu vet han eller hon att samma sak kan hända igen utan varning när som helst.

Din sida kan stängas ner även om du inte bryter mot några regler

Det är lätt att förstå att det inte är tillräckligt att följa reglerna för att hålla din sida eller ditt konto säkert. De sociala mediejättarna som nu fungerar som marknadsplatser har inte tid att manuellt gå igenom varje rapport de får eller ens svara på alla meddelanden de får. De flesta av sådan trafik hanteras av artificiell intelligens och dess algoritmer. Även om ett företag agerade ansvarsfullt på sociala medier kan den jätte medieplattformen tro att företaget bryter mot reglerna.

Ett konto kan också stängas av andra skäl beroende på plattformen. Om den valda marknadsplatsen till exempel är ett mindre nätverk som försöker konkurrera med Etsy eller eBay, kan det plötsligt till och med möta konkurs, vilket i sin tur leder till att alla konton stängs.

Det bästa sättet: din egen onlinebutik

En tredjeparts marknadsplats som Facebook eller Etsy kan verka inbjudande, eftersom det kan vara lättare att få kunder via sina tjänster i början.

Det mest förnuftiga och mest hållbara sättet att göra affärer online är att inrätta en onlinebutik. Facebook, Instagram, Etsy, YouTube och alla andra kanaler bör endast användas för att få synlighet och följare, och alla potentiella kunder ska alltid riktas till företagets privata online-butik. På detta sätt, även om något händer på en social medieplattform och ett konto tas bort, kan företaget fortsätta göra affärer år efter år.

Här är ett annat sätt att tänka på: om ett företag bara bygger på en plattform kan det aldrig bli större än dess värd. Om hela din affärsverksamhet sköts via Facebook kan du inte nå några potentiella kunder som inte använder Facebook.

Istället, om du har din egen onlinebutik och använder sociala medier för att få synlighet och driva trafik, finns det inga gränser för hur stort ditt företag kan växa. Du kan hitta de bästa marknadsföringskanalerna för din butik och fokusera på dem utan att behöva begränsa dig till bara en plattform.

Marknad är en annorlunda plattform

Marknad är också en ”plattform”, men dess principer skiljer sig från jättarna på sociala medier och marknadsplatser. Det erbjuder sina kunder strukturer för onlinebutiker såväl som hjälp med att bygga upp ett företag runtom det, men det begränsar aldrig den kommunikation som kunderna har med sina egna kunder. Det har inte ens möjligheterna att göra det.

Och även om kunden av någon anledning vill sluta använda Marknad som tjänsteleverantör, är det enda han eller hon skulle behöver göra, inrätta en onlinebutik någon annanstans och peka domänen till den nya butiken. Det skulle vara en relativt enkel teknisk process. Allt annat – länkar, sociala medieuppdateringar, e-postmeddelanden med kunder, olika marknadsföringskanaler, alla följare – skulle förbli desamma. Kunderna kanske aldrig vet att en förändring hade gjorts.

Om du använder Marknad som grund för ditt företag kan du vara säker på att plattformen du använder för att göra affärer aldrig kommer att vara anledningen till att hela ditt företag tas bort.

Pin It on Pinterest

Share This