1. Fyysiset tuotteet

Kun puhutaan verkkokaupasta, mieleen tulevat usein fyysiset tuotteet kuten vaatteet, huonekalut tai harrastustarvikkeet. Ostaminen on verkkokaupoissa tehty helpoksi: asiakas valitsee haluamansa tuotteen, maksaa sen ja saa sen toimitettuna kotiovelleen (tai muuhun sovittuun paikkaan).

Marknadin verkkokaupoissa voi myydä mitä tahansa tuotteita pienistä suuriin. Myös myyjälle verkkokauppa on kätevä ratkaisu, koska kivijalkaliikettä ei tarvita ja kaikki tilaukset saapuvat sähköisesti. Myyjän täytyy vain pitää verkkokauppa toimintakunnossa ja postittaa (tai muuten toimittaa) tuotteet asiakkaille.

Marknadin verkkokaupparatkaisut taipuvat minkä tahansa tuotteiden myyntiin. Verkkokauppaan mahtuu valtava määrä erilaisia tuotteita ja tuoteryhmiä, tai verkkokaupan voi perustaa vaikka vain yhden tuotteen ympärille.

2. Fyysiset palvelut

Verkkokauppaa voi hyödyntää myös fyysisten palveluiden myyntialustana. Kampaajat, hierojat ja muut palveluntarjoajat, jotka eivät voi tehdä työtään etänä, voivat myydä verkkokaupoissaan ajanvarauksia ja lahjakortteja. Ostajan kannalta edut ovat samat kuin fyysisiä tuotteita hankkiessa: pari klikkausta vain, ja tilaus on tehty.

Myyjän kannalta tilanne on piirun verran monimutkaisempi, sillä palvelua ei voi postittaa. Asiakas saapuu siis yleensä sovittuun aikaan myyjän tiloihin palvelua varten. Verkkokaupan edut ovat kuitenkin kiistattomat myös palveluntarjoajille, sillä kauppa käy kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Myyjä voi totta kai myös itse määritellä, milloin palvelu on mahdollista toteuttaa.

3. Digitaaliset tuotteet

Verkkokauppojen etuihin kuuluu myös, että niissä voidaan myydä tuotteita, joiden myynti kivijalkaliikkeissä on hankalaa. Kaikkia digitaalisessa muodossa kulkevia tuotteita kuten videopelejä tai e-kirjoja, jotka asiakas voi itse ladata kännykkäänsä tai tietokoneelleen, usein kannattaakin myydä juuri verkossa.

Digitaalisten tuotteiden etuna on myös se, ettei myyjän tarvitse huolehtia edes tuotteiden postittamisesta. Ostotapahtuman jälkeisen prosessin, jossa asiakkaalle toimitetaan linkki tuotteeseensa, voi automatisoida täysin. Myyjän vastuulle jää verkkokaupan ylläpitäminen, mahdollisiin asiakaskysymyksiin vastaaminen ja myynnin lukujen seuraaminen.

4. Digitaaliset palvelut

Verkon yli siirtyvät myös digitaaliset palvelut. Mitä enemmän ihmisten työt ja vapaa-aika siirtyvät internetiin, sitä enemmän digitaalisille palveluille on kysyntää. Eikä verkossa myydä pelkästään kuluttajille suunnattuja tuotteita ja palveluita, vaan sitä käytetään myös B2B-myynnissä. Yritys voi myydä omassa verkkokaupassaan esimerkiksi graafisia palveluita, sisällöntuotantoa tai konsultointia muille yrityksille.

Digitaalisiin palveluihin voidaan laskea myös monet verkkokurssit, joiden suosio viime vuosina on noussut hurjasti. Osa verkkokursseista on automatisoitu niin, että ne muistuttavat myyjän kannalta enemmän tuotteita kuin palveluita, mutta moni kurssien vetäjistä tahtoo yhä olla asiakkaiden kanssa yhteydessä henkilökohtaisesti ja esimerkiksi sopia yhteisiä etätapaamisia verkkoon. Ja missä muualla verkkokursseja kannattaisi myydä kuin verkkokaupassa?

Marknadin verkkokauppaan voi myös helposti yhdistää erilaisia internetin ja sosiaalisen median markkinointikampanjoita, joiden avulla asiakkaisiin saa helposti yhteyden.

5. Jäsenyydet

Joskus lisäarvon tuottaminen asiakkaille tarkoittaa sitä, että internetissä olevia tietoja, tuotteita ja palveluita halutaan tuoda vain tiettyjen maksavien käyttäjien ulottuville. Näitä varten voi perustaa sivuston, jonne käyttäjät voivat kirjautua jäseninä.

Jäsenyyksiin perustuvien palveluiden myynti ja ostaminen käy verkkokaupassa tehokkaammin kuin muualla. Järjestelmä antaa käyttäjien eli asiakkaiden luoda omat tunnuksensa, eikä myyjän kontolle jää muita vastuita kuin sivustosta huolehtiminen.

Marknadin avulla jäsenyyksiin perustuvan liiketoiminnan hoitaminen on vaivatonta moniin muihin järjestelmiin verrattuna. Jäsenyyksiä myyvän verkkokaupan perustaminen vaatii vain hetken aikaa ja kaupankäynnin voi aloittaa heti.

6. Kausitilaukset

Hyvä verkkokauppa taipuu myös tilausten (englanniksi subscription) myyntiin ja hallintaan. Ostaja valitsee verkkokaupasta haluamansa tilauksen, esimerkiksi kerran viikossa ilmestyvän verkkolehden, ja maksaa siitä toistuvasti saman summan kerran kuussa.

Tilausten kohdalla myyjä pääsee huomattavan vähällä, mikäli osto tapahtuu verkkokaupan kautta. Järjestelmä huolehtii toistuvista maksuista itse ja muistaa joka kuukausi lähettää asiakkaalle uuden laskun. Myyjän ei siis tarvitse tehdä juuri muuta kuin keskittyä verkkolehden sisällön suunnitteluun. Rahat tulevat tilille säännöllisesti omatoimisen verkkokaupan ansiosta.

7. Kaikki yllä olevien yhdistelmät – tai vielä jotain ihan uutta?

Yhteen verkkokauppaan mahtuu valtava määrä tuotteita, palveluita, jäsenyyksiä ja/tai tilauksia. Sama verkkokauppa voi siis palvella asiakkaitaan monelta eri kantilta, mikäli myyjä niin tahtoo. Esimerkiksi eläintarvikkeita myyvässä kaupassa voi olla tarjolla myös eläinlääkäripalveluita, koirankoulutuskursseja ja jyrsijäaiheisia kerran kuussa ilmestyviä lehtiä. Samoin verkkokaupassa voidaan tarvittaessa myydä toisistaan riippumattomia tuotteita ja palveluita.

Nykyiset verkkokaupoissa myytävät asiat, tuotteet ja palvelut tuntuvat ehkä kattavilta – mutta maailma muuttuu ja tulevaisuudessakin vain mielikuvitus on kasvun rajana. Oletko sinä se, joka keksii tuoda verkkokauppaan täysin uudenlaisia liiketoimintamalleja?

Marknadin avulla sekä myyjä että ostaja pääsevät vähällä, sillä Marknadin verkkokauppajärjestelmä taipuu moneen. Verkkokauppaa perustaessaan myyjän ei tarvitse rajoittaa itseään tai sitoutua yhteen tuoteryhmään. Erityisiä perustamiskustannuksia tai kuukausittaisia maksukuluja ei Marknadissa ole, vaan Marknad saa maksun vasta silloin, kun verkkokaupassa on myyntiä.

Anna Marknadin kasvaa ja kehittyä kanssasi ja perusta oma verkkokauppasi tänään!

Pin It on Pinterest

Share This