Nykyään sanotaan, että kuka tahansa voi perustaa verkkokaupan. Mutta mitä se vaatii?
Verkkokaupan voi luoda itse
Helpoin tapa verkkokaupan perustamiseksi on sellaisen ostaminen ammattilaiselta. Monet IT- ja markkinointialan yritykset tekevät verkkokauppoja asiakkaidensa tarpeisiin.
Verkkokaupan hinta voi kuitenkin nousta useisiin tuhansiin euroihin tai dollareihin, ja sen rakentaminen itse tulee tiestysti halvemmaksi.
Nykyaikaisen verkkokaupan pystyttäminen ei vaadi koodaustaitoja, joten jos kauppiaalla on käytössään tarpeeksi aikaa ja halua perehtyä asioihin kunnolla, hän voi tehdä kaiken itse. Apua on saatavilla sekä internet-oppaina että ostopalveluina riippuen siitä, mitä kauppias sivustolleen haluaan ja kuinka nopeasti sen on oltava toimintavalmiina.
Alustan valinta on tärkein
Se, tarvitaanko verkkokaupan rakentamisessa ja ylläpidossa koodaustaitoja, riippuu alustan valinnasta. Marknadissa ja kaikissa muissa on WordPress-pohjaisissa alustoissa käyttäjän tarvitse ymmärtää koodia, vaan sivusto luodaan ja siihen tehdään muutoksia käyttäjäystävällisen ohjausnäkymän kautta. Periaatteessa koodaustaitoja ei siis tarvita lainkaan, vaikka moni omaa verkkokauppaa pyörittävä yrittäjä tulee usein oppineeksi myös koodaukseen liittyviä asioita.
Mikä parasta, WordPress on niin suosittu, että internet on täynnä hyviä ohjeita käytön helpottamiseksi. Kauppias voi hoitaa käyntännössä itse kaiken, ja jos ylitsepääsemättömiä ongelmia tulee vastaan, asiantuntija-apua on saatavilla esimerkiksi alan freelancereilta.
Sivuston luomisen jälkeen riittää käytännössä se, että kauppaan valitaan värit, kirjoitetaan tekstit ja lisätään tuotteet. Myös maksutavat on valittava ja lisättävä. Kun tämä on tehty, verkkokauppa on käyttövalmis.
Nykyiset modernit verkkokauppa-alustat sivältävät kaikki tarvittavat ominaisuudet kannattavan verkkokauppaliiketoiminnan aloittamiseksi ja ylläpitämiseksi. Marknadissa asiakas voi halutessaan luoda verkkokauppansa kylkeen kaupalleen myös kotisivut sekä blogin.
Maksutapoja on paljon erilaisia
Verkkokaupan suurin tekninen haaste on rahaliikenteen hallinta, sillä sen täytyy olla ehdottoman turvallista. Onneksi markkinoilla on nykyään tarjolla useita kolmannen osapuolen ratkaisuja, joiden avulla verkkokaupan rahaliikenne sujuu tehokkaasti ja suojatusti.
Maksutapavalinnassa kannattaa ottaa huomioon, millaisia maksutapoja kohderyhmään kuuluvat asiakkaat käyttävät mieluiten. Esimerkiksi Suomessa verkkopankkimaksut ovat suosittuja, ja kansainväliset asiakkaat saattavat haluta maksaa Suomessa tuntemattomalla luottokortilla.
Marknadin käyttämä Stripe on moderni, helppokäyttöinen ja luotettava vaihtoehto. Se sopii sekä kotimaisille että kansainvälisille markkinoille.
Entä verkkokaupan graafinen ilme?
Verkkokaupan graafinen ilme saattaa muodostua koko projektin vaikeimmaksi osuudeksi, erityisesti jos kauppiaalla on yhtään jo aikaisempaa IT-kokemusta. Verkkokaupan teknisten palojen rakentaminen on helppoa; logosuunnittelu, kuvien ottaminen ja graafisen ilmeen hiominen sen sijaan vaativat taiteellista silmää.
Logot, kuvat ja suunnitelmat voi toki nekin ostaa ulkopuoliselta ammattilaiselta, mikäli tahtoo verkkokauppaansa mahdollisimman korkeatasoisen ilmeen heti kättelyssä. On kuitenkin mahdollista käyttää myös valmiita ilmaisia kuvia, alustan ehdottamia fontteja ja värejä sekä jättää logosuunnittelu myöhemmälle. Tärkeintä on päästä alkuun.