Nuförtiden ser man det nästan som självklart att vem som helst kan bygga upp en nätbutik. Men vad krävs egentligen för att kunna öppna sin egen onlinebutik?

Man måste inte anlita professionell hjälp

Det enklaste sättet att starta en nätbutik är att ta hjälp av någon professionell. Många datafirmor och marknadsbyråer bygger upp butiker för sina kunders räkning. 

Dock kan det kosta tusentals kronor att köpa en nätbutik. Om kan du bygga en själv blir det givetvis billigare.

Nu på 2020-talet krävs det inga specifika kunskaper inom kodning för att skapa en nätbutik. Om du bara har tillräckligt med tid och är villig att lära dig nya saker kan du göra alltsammans själv. Hjälp finns att få antingen via guider online eller från inhyrda yrkeskunniga. Om du behöver ha det snabbt gjort kan du alltid anlita en frilansare som hjälper dig för en bråkdel av en butikskostnad.

Var klok i valet av plattform

Om du behöver kunna koda eller ej beror på vilken plattform du väljer. Med Marknad och andra WordPress-baserade plattformar behöver du inte veta något om kodning. Istället skapas och underhålls butiken genom en användarvänlig panel. Och även om det inte krävs färdigheter inom kodning är det ändå troligt att den entreprenör som sätter upp sin egen butik kommer snappa upp lite kunskaper om kodning under tiden.

Det bästa med WordPress är att den är så populär så det finns gott om guider och instruktioner på internet för att hjälpa de som saknar kodningskunskaper så de kan bygga upp och underhålla sina sidor och butiker. Butiksägaren kan ta hand om allt, och om han eller hon skulle stöta på något oöverstigligt problem går det alltid att snabbt få tag på professionell kodningshjälp.

När du väl skapat din butik behöver du bara välja färger, skriva texter och lägga till produkterna. För att butiken ska fungera som den ska behöver du även lägga till de betalningsmetoder du vill ha. Och när det är gjort, då är butiken klar.

Moderna plattformar online har alla funktioner som behövs för att starta och underhålla en lönsam affärsverksamhet på nätet. I Marknad kan butiksägaren även bygga en hemsida och en blogg i anslutning till sin butik.

Välj vilka betalningsmetoder du ska ha

Den största tekniska utmaningen för en onlinebutik är att ha trygg och säker överföring av pengar. Lyckligtvis finns det många pålitliga tredjeparts betalningslösningar att tillgå som förenklar internetbetalningar.

Vilken betalningsmetod du ska ha beror på vilka som använder dina tjänster. Vilka betalningsmetoderna skulle dina besökare helst vilja använda sig av? I Finland är det till exempel populärt med banköverföringar när det kommer till betalningar online. Internationella kunder däremot kanske hellre vill använda sig av kreditkort som är mindre vanliga i Finland.

Stripe, den metod som Marknad förespråkar, är modern, tillförlitlig och enkel att använda. Den lämpar sig bra för både inhemska och internationella marknader.

Hur gör man med grafik och layout?

Den rent visuella aspekten för en butik är ofta den svåraste biten av alltsammans. Detta gäller särskilt om butiksägaren har tidigare erfarenhet inom data. Att ordna med de tekniska detaljerna för butiken är enkelt. Loggor, bilder och grafisk design däremot kräver en konstnärlig ådra.

Du kan givetvis alltid anlita en professionell designer som gör grafiken för dig. Att använda sig av en professionell tjänst kan ibland vara nödvändigt om butiken behöver ett proffsigt utseende när den startar. Att använda sig av gratis bilder samt typsnitt och färger av standardformat är dock också möjligt, och du kan låta en professionell designer utforma din logga senare om du inte själv vill göra det. Det viktigaste av allt är att komma igång.

Pin It on Pinterest

Share This