Stripe är ett så kallat tredjepartssystem för betalningsbearbetning online. Det betyder att Stripe erbjuder tjänster som överför pengar och underlättar köp och försäljning. I Finland är dess direkta konkurrent PayPal mer känd, men internationellt är Stripe också mycket populär.
Vad gör Stripe egentligen?
Stripes tjänster är webbaserade, vilket innebär att det handlar om debit- och kreditkortbetalningar specifikt online. I praktiken innebär detta att ett av de betalningsalternativ som erbjuds i en onlinebutik kallas Stripe. Dess infrastruktur har byggts för att säkert överföra pengar från köparens betalningskort till säljarens konto. Det fungerar internationellt, så oavsett var ett köp görs överförs betalningar enkelt mellan olika länder och kontinenter.
Stripe är en betalningsprocessor som tar en liten del av summan den överför. I onlinebutiker är Stripes snitt en del av priset på artiklarna, eller det anges tydligt innan ett köp görs.
I sin verksamhet är Stripe mycket lik PayPal, som är en av dess mest kända konkurrenter i Finland. Liksom PayPal använder Stripe starka identifieringsmetoder och många andra möjliga säkerhetsåtgärder för att hålla betalningarna säkra.
Det är värt att notera att överföring av betalningar är Stripes hela affärsidé. Med andra ord, om Stripe inte skulle kunna överföra pengar från köparens kort till säljarens konto på ett tillförlitligt och öppet sätt, år efter år, skulle det inte ha några affärer eftersom dess kunder skulle sluta använda det mycket snabbt.
Vilka är fördelarna med att använda Stripe?
För tillfället finns det många betalningsbehandlingsalternativ att välja mellan. En populär metod i Finland är att överföra pengar direkt från köparens bankkonto till säljarens bankkonto. Men även det kräver användning av ett tredjepartsbehandlingssystem för att vara tillräckligt bekvämt för köparen. Det betyder att det för närvarande inte finns några allmänt använda system som inte tillhandahålls av tredje part, och det är inget att vara rädd för.
Stripe har designats för att vara så enkel och lättanvänt som möjligt, och med Stripe finns det inget behov av att varken köparen eller säljaren har kontakt med sin bank. Med andra ord är Stripe den enda mellanhand som behövs för att överföra pengarna från köparens kort till säljarens konto. Alla anslutningar som görs är säkrade, ad Stripe strävar kontinuerligt för att hålla kundens data så säkra som möjligt på sina egna servrar.
Fördelen med att använda Stripe är att köparen inte behöver registrera sig för ett konto. Att ha ett Visa- eller Mastercard-debit- eller kreditkort räcker för att slutföra betalningen. Utanför Finland, till exempel i Tyskland, accepteras också vissa lokala betalkort för köp. Som sådan är Stripe ett utmärkt val för en onlinebutik som vill bli internationell.
Med Stripe är riskerna för betalningar mindre. Liksom med kreditkorts- eller PayPal-betalningar är det möjligt att avbryta betalningar efteråt, om till exempel den beställda produkten inte levereras.
Vad krävs för att använda Stripe?
Som tidigare nämnt har Stripe gjort det enkelt att köpa och kräver inte att köparen registrerar sig för ett konto eller har ett svårt lösenord. Ett debit- eller kreditkort med ett Visa eller en Mastercard-logotyp är tillräckligt för att göra inköp online.
För säljaren kommer Stripe med anmärkningsvärda fördelar. Jämfört med konkurrensen är det vanligtvis enkelt att använda Stripe, och det är ofta billigare. Allt som säljaren måste göra är att skapa ett konto och ansluta det till sin onlinebutik, och att acceptera betalningar kan börja. Och om det finns några problem erbjuder Stripe högkvalitativ kundservice.
En av Stripes funktioner är att skapa försäljningsrapporter. Det kan visuellt visa för säljaren vad som har hänt i butiken och hur försäljningsstatistiken utvecklas. Alltså är det inte bara ett betalningssystem utan också ett försäljningsverktyg.
Stripe har varit Marknads första val för ett betalningsbehandlingssystem från dag ett. Tack vare dess köpvänlighet är det ett av de bästa betalningssystemen ute och delar Marknads vision om att erbjuda enkla lösningar till onlinebutiker i en värld som växer mer och mer komplicerat.