Många som drömmer om att ha sin egen onlinebutik har den missuppfattningen att en onlinebutik kommer att kräva lite eller inget underhåll under åren. För vissa branscher, varumärken och butiker kan detta till och med vara sant, men de flesta företag, inklusive onlinebutiker, behöver marknadsföring för att behålla sina befintliga kunder och skaffa nya.
Både de gamla och de nya kunderna finns online
Per definition är en onlinebutik aktiv på internet. En onlinebutiks kunder kan vara belägna var som helst i världen, vilket innebär att lokala marknadsföringskampanjer kanske inte når dem alls. Till exempel kommer en butik riktad mot en specifik nischgrupp att ha svårt att nå tillräckligt med potentiella kunder för att det skall vara lönsamt, om den fokuserar sina marknadsföringsinsatser på lokala konsumenter.
En onlinebutiks kunder finns redan online, därmed bör butiken även marknadsföra sina produkter på internet. Att förvärva nya kunder är också möjligt online, även i branscher där kunderna historiskt sett har varit internetavvisande. Till exempel är det inte ovanligt att köpa jakt eller fiskeutrustning i en onlinebutik, även om majoriteten av butikens kunder förmodligen är mer intresserade av att spendera tid utomhus än online.
Även små nischbutiker är lönsamma på en global skala
Om det geografiska avståndet mellan en potentiell kund och en annan är stort, har lokal reklam liten betydelse. I en butik riktad mot en specifik nischmarknad kan ägaren behöva nå potentiella kunder över hela världen för att få en vinst.
Med andra ord: nischbutiker som hade varit omöjliga att underhålla tidigare kan blomstra om de når en global publik.
Eftersom antalet onlinebutiker har ökat nyligen har nischbutiker glömts något. Stenfots-butiker som säljer vanliga produkter som damkläder har flyttat sin verksamhet online, och konversationen kring onlinebutiken har koncentrerats kring dem. I framtiden är det emellertid troligt att vi kommer att se mycket mer konkurrens mellan onlinebutiker som säljer, säger, kläder eller vardagsartiklar, eftersom antalet butiker har ökat avsevärt. Nischbutiker med en mycket selektiv kundkrets är mindre benägna att se en konkurrens.
Har du en nischbutik i åtanke som du skulle vilja förverkliga? Nu är det en bra tid att komma igång.
Använd gammaldags marknadsföring även online
Onlinemarknadsföring har förvandlats till en tvetydig term som kan betyda allt från mycket direkt onlineförsäljning till att bygga ett långsiktigt varumärke på sociala medier. Just nu är en av de saker som efterfrågas betalda annonser, till exempel på Facebook. Dessa tillägg visas för Facebook-användare utvalda med algoritmer.
Men hur väl fungerar dessa algoritmer verkligen? Låt oss tänka på det här sättet: Hur ofta känner du att du får ut något av reklam som riktas mot dig och visas för dig på nätet?
Om din onlinebutik har mer tid än pengar i sin marknadsföringsbudget kan det vara värt att överväga gammaldags, grundläggande marknadsföringsmetoder. Den första frågan du vill ställa dig själv är: Var tillbringar mina kunder troligen tid?
Låt oss säga att din butik säljer hobbyvaror och att du vill nå nya kunder. Du kan kanske börja informera folk om din butik i diskussionsgrupper eller betala för reklam på webbplatser som är inriktade på just den här hobbyn. Om algoritmer kan välja vem din annons visas för, kan det mycket väl fungera – eller så inte. Vad du bör försöka fokusera på är de kunder som mest troligt är intresserade av att göra inköp i din butik, särskilt om din marknadsföringsbudget är lägre.
Onlinebutiker fungerar bra med sociala medier
En populär metod för internetmarknadsföring just nu är att bygga upp en publik genom sociala mediekanaler. Som marknadsföringsverktyg har sociala medier sina fallgropar; det är svårt att få rätt, och det tar mycket tid att underhålla. Men om du kan få det rätt kan det vara ett effektivt och billigt sätt att nå och engagera din målgrupp.
Många onlineplattformar, inklusive Marknad, tar hänsyn till sociala medier på teknisk nivå. Så länge vissa saker görs rätt är det till exempel mycket enkelt att dela blogginlägg på sociala medier. Att kombinera en onlinebutik med sociala mediekanaler är mycket lättare nu än för bara några år sedan.
I synnerhet fungerar sociala medier bra med nischbutiker som är fokuserade på hobbyer eller kultur. Tänk på dig själv som konsument: Om du är intresserad av en ovanlig aktivitet eller annan specifik nisch, skulle du inte vara angelägen om att följa en relaterad butik på sociala medier?
Sammantaget bör du definitivt hålla ett öga på de möjligheter som sociala medier erbjuder. Fältet för sociala medier förändras snabbt och nya saker kommer med varje dag. Även om det inte ser ut som sociala medier är något att investera i just nu, kan något som en ny plattform för sociala medier förändra det väldigt snabbt.