De sätt som människor ser på media och använder internet förändras fortfarande snabbt.

När internet fortfarande var ungt skulle marknadsförare till exempel använda blinkande lampor och popup-fönster för att få användarens uppmärksamhet. Om någon skulle använda samma taktik under 2020-talet, skulle de förmodligen bli besviken: folk har lärt sig att undvika allt som känns rikligt och irriterande, och de tycker inte om att använda webbplatser som inte är tillräckligt praktiska.

Så vad är en bra onlinebutik gjord av 2020?

Du dras av bilder, användarupplevelse får dig att stanna

Det enklaste sättet att få kundens uppmärksamhet är att använda en imponerande bild. Det är därför alla stora och framgångsrika onlinebutiker använder bilder av professionell kvalitet på sina webbplatser och butiker. En butik med icke tilltalande eller tvetydiga bilder kommer förmodligen att förlora mot konkurrenterna.

Det tar bara några sekunder att göra ett första intryck, och det är vad bilder är avsedda för. Efter det är det upp till användarupplevelsen: hittar kunder det de letar efter enkelt, och är shopping en rolig upplevelse för dem?

Man kan säga att professionella bilder används för att förvandla alla webbsurfare till en potentiell kund, och en gedigen användarupplevelse gör potentiella kunder till stamkunder.

Använd bilder tagna av en professionell

Det visuella inslaget i vilken som helst onlinebutik är nu viktigare än någonsin. Människor uppmärksammar mindre och mindre långa texter och stora rubriker.

Kvalitetsbilder som fångar en persons uppmärksamhet och skapar en atmosfär är idag ett krav för framgång. Eftersom så få onlineentreprenörer har erfarenhet av fotografering är det förmodligen inte bra att ta dem själv. Naturligtvis kan du till exempel lägga till bilder av din lagringsplats i din företagsbeskrivning eller publicera vardagliga bilder på sociala medier, men de mest framstående bilderna bör du få från professionella fotografer.

Om möjligt bör du också anställa en professionell fotograf för att ta dina produktbilder. Om butiken inte tillverkar egna produkter kan högkvalitativa produktbilder vara tillgängliga också via importören.

Lyckligtvis, eftersom efterfrågan på professionella bilder har ökat kraftigt under de senaste åren, är sådana bilder nu lätta att få. Det finns många fotografer som publicerar sitt arbete online till rimliga priser och många bilder att välja mellan.

Tänk över din butik ur kundens synvinkel

Hur använder kunder din butik, och hur känns det att använda den? Kan de hitta det de letar efter? Är shopping roligt, eller är betalningsprocessen för tung och irriterande?

När du funderar på dessa saker kallas det du tänker på ofta för UX, förkortning på engelskans user experience, som betyder användarupplevelse. Saker som användarvänlighet och snabba laddningstider är direkt kopplade till en bättre användarupplevelse.

En onlineentreprenör kan mycket väl stöta på problem som liknar de som varje dag möts av stenfotsbutiksägare. Till exempel har placeringen av produkterna, oavsett om de är i en fysisk butiks hylla eller på en online-sida, en stor effekt på hur många av dem som säljs. Det räcker inte att visa produkterna; Du bör alltid ge grundlig och korrekt information om produkterna för att göra kunden mer säker på att köpa.

Att förbättra användarupplevelsen innebär att butiksägaren måste förutse kundernas behov, och mer än någonting annat, göra det lättare att köpa dem. Vart riktas kundens öga när han eller hon kommer till startsidan? Vad letar han eller hon troligen efter? Var ska du placera annonser för att uppnå maximal effektivitet?

Naturligtvis är det omöjligt att helt förutse kundbeteende. Varje person är unik, och deras önskemål och behov är olika. Fortfarande bör du tänka på vad de flesta kunder i genomsnitt vill göra i din butik och vad du borde erbjuda dem. Poängen med att förbättra din UX är att utveckla butiken så att så många kunder som möjligt tycker att shoppa i din butik är kul.

Pin It on Pinterest

Share This