Att starta en webbutik eller flytta en verksamhet online kanske inte alltid är så lätt som man kan tro. Till en fysisk butik lockas besökare av platsen, även om ingen marknadsföring skulle göras – men vad är det som driver kunder till en webbutik?

För många som startar en online-verksamhet är det en överraskning hur mycket arbete som krävs för att upprätthålla en e-handel. Enbart domän (adress) och en e-handelsplattform räcker inte.

Människor måste lockas till handel och shopping. Men hur?

1. Webbutikens innehåll är intressant för kunden

När vi tänker på e-handel ur ett kundperspektiv finns det två typer av innehåll: produkterna eller tjänsterna du säljer och traditionellt webbplatsinnehåll som texter, videor och funktioner.

Enkelt uttryckt, det viktigaste i en webbutik är de produkter eller tjänster du säljer. Om det gäller till exempel en banbrytande ny teknikanordning eller de mest eftertraktade designerprodukter på marknaden, är lockande av kunder inte svårt.

Om konkurrensen är hård kommer förbättring av annat innehåll att underlätta handeln samt öka efterfrågan. Till exempel kan tydliga produktbeskrivningar och en företagsbeskrivning som väcker tillit sänka köptröskeln.

Sanningen är den att bra webbplatsinnehåll i dag är som underhållning. Bra webbplatsinnehåll är innehåll som kunden verkligen är intresserad av, texter kunden vill läsa och videon kunden vill se. Ju mer intresse för innehållet på webbplatsen, desto mer troligt är det att handeln kommer att gå bra.

2. Kunden känner till handelns väsentlighet

Ingen kommer till en webbutik vars existens är okänd, och få kommer till en webbutik som de inte tror att de vill ha eller behöver något ifrån. Det är därför det är viktigt att potentiella kunder får den information de behöver om webbutiken – och vad som finns tillgängligt.

Till exempel kan namnet på en onlinebutik inte klargör vilka produkter som finns till försäljning. Kunden måste då informeras om den sektor där butiken verkar och vilka produkter som är värda att leta efter.

De stenfotsbutiker som flyttar sin verksamhet online har här en fördel: efterfrågan och kundbas finns redan. Det är lättare att berätta för gamla kunder att butikens produkter nu också kan beställas online än att informera en helt ny publik om att en ny onlinebutik har öppnats.

3. Marknadsföring av e-handel

Få företag kommer undan utan konstant marknadsföring, och i en webbutik är marknadsföring särskilt viktigt i dess tidiga stadier. Marknadsföring är ett företags sätt att informera potentiella kunder om att en butik finns tillgänglig och vad som finns att få från den.

Om verksamheten är helt och hållet onlinebaserad är det vettigt att marknadsföring också sker elektroniskt. Sociala mediekanaler har betraktats som billiga sätt att öka synligheten för e-handel, men de senaste åren har onlinemarknadsföring också blivit besvärligt och på vissa platser dyrt. Du kan också få synlighet online genom olika betalda kampanjer.

För nystartade företag eller webbutiker kan det vara värt att utveckla sociala mediekanaler på lång sikt, särskilt om du är realistisk när det gäller marknadsföring på sociala medier. Utvecklandet av sociala medier tar tid men skapar också långsiktiga varumärken och kundrelationer som kan hålla långt in i framtiden.

4. Utveckling av e-handel

Oavsett situationen för e-handeln kan och bör den förnyas i framtiden. Konkurrens och förändrade marknader driver även företag till att förbättra sin verksamhet online.

Utvecklingen kan innebära att förbättra eller öka produkter och tjänster, eller till och med att utöka verksamheten till internationella marknader. Webbutiker hittar också ständigt nya intjäningsmodeller, och framtiden är öppen i många avseenden. Köpmän som hittar nya möjligheter genom sin verksamhet kommer att fortsätta göra bäst.

Som kund hos Marknad får du en kostnadseffektiv onlinebutik samt alla tjänster du kan behöva efter det. Som kund hos Marknad är du inte ensam.

Pin It on Pinterest

Share This