Det viktigaste med en onlinebutik är att den fungerar logiskt och pålitligt. Betydelsen av tekniska funktioner har återigen börjat betonas, eftersom kunder inte vill göra affärer i långsamma eller dåligt fungerande butiker. Användningen av internet har också alltmer skiftats till mobiltelefoner, så mobilvänlighet är nyckeln till dagens online-shopping.
Just nu är den rådande övertygelsen att bara en individualiserad och fullständigt finslipad webbutik är anständig. Under en lång tid och i vissa situationer är det sant, men låt oss säga det direkt nu: en tekniskt effektiv och annars enkel webbutik är ofta ganska tillräcklig.
Missuppfattning: E-handel bör vara perfekt med en gång
Många som drömmer om sin egen webbutik tror att det inte går att skapa en onlinebutik utan ett tydligt varumärke, väl genomtänkta marknadsföringskampanjer och skapandet av tidskrävande innehåll till sociala medier. Den tron är helt fel.
Betalda marknadsföringskampanjer eller komplexa innehåll kan bli aktuella vid någon tidpunkt, men särskilt i början är de inte obligatoriska alls. Även utseendet på en webbutik behöver inte skilja sig mycket från andra webbutiker. Faktum är att likheten är en positiv sak: om din webbutik fungerar på samma sätt som andra webbutiker, behöver kunder inte lära sig att använda det nya systemet, utan shoppingen sker intuitivt.
Stora saker som etablerade kundbaser och kända varumärken byggs under en lång tid, inklusive online. Om affärsidén är tillräckligt bra kan webbutiken vara lönsam som ett resultat av det dagliga arbetet utan glansiga logotyper eller kampanjer av marknadsförare som kallar sig magiker.
Början på en webbutik är att produkterna syns. Allt annat är värt att bygga på långsamt.
Satsa på andra, inte dig själv
Det är meningslöst att bygga detaljer i en onlinebutik som entreprenören själv anser trevliga, om kunden inte anser att de är viktiga.
E-handel, som all annan business, bör i första hand betjäna sina kunder så effektivt som möjligt. Många köpmän online går i fel tankebana och tänker att den stora logotypen för deras onlinebutik eller all synlighet som de har förvärvat på sociala medier automatiskt tillfredsställer kunderna.
En smart onlinehandlare lyssnar på allt om sina kunder och vet vad de vill och varför. Du bör alltid ställa fråga så här: Vad vill dina kunder ha från din butik eller till och med från det innehåll du producerar? Förverkliga dina kunders önskemål och de kommer att uppfylla dina önskningar för en framgångsrik onlinebutik.
Det viktigaste är att komma igång
Om du planerar en webbutik och finslipar den för länge kanske butiken aldrig offentliggörs. Viktigare än det faktum att en webbutiken är perfekt, är att den finns.
Ett varumärke och en affärsplan kan och bör arbetas med hela tiden. Men det händer inte genom planering eller på ett ögonblick, utan på ett sätt som svarar på förändrade marknadssituationer över tid.
Med Marknad är det snabbt och enkelt att inrätta en onlinebutik. Marknads plattformslösning är mobilvänlig och har många automatiserade funktioner som du långsamt kan lära dig om – medan du bygger långsiktiga kundrelationer och ett distinkt varumärke under åren.