Användarupplevelse (User experience, ofta förkortad till UX) betyder bokstavligen hur användaren av en webbplats upplever att använda den. Hur köper man en produkt i en onlinebutik ur kundens synvinkel? Hur känner han eller hon efteråt? Detta är några av byggstenarna i användarupplevelsen. Och ju bättre UX, desto mer troligt är det att kunden återvänder.

En onlinebutiksägare ska alltid ha användarupplevelsen i åtanke när man bygger eller utvecklar butiken. Det är naturligtvis omöjligt att tillfredsställa varje enskild kund, men det finns mönster för hur människor tittar på webbplatser och vad som gör det lättare att köpa. Till exempel är några av de saker de flesta kunder uppskattar i en onlinebutik användarvänlighet, intressant innehåll och högkvalitativa kundservice.

I kundens skor

Att se din egen butik ur en utomståendes perspektiv kan vara svårt, men det är värt att försöka. Du bör vara uppmärksam på åtminstone följande saker:

  • Vad är det första kunden ser när han eller hon kommer till sajten?
  • Vad är det första kunden ser på olika sidor när han eller hon letar efter information?
  • Hur många klick tar det för att hitta en viss produkt?
  • Är det lätt att använda sökfältet?
  • Är det enkelt att betala för produkterna?
  • Laddar butiken tillräckligt snabbt?

Upplevelsen av att köpa något online är bättre när det är mindre krångel. Det är därför det är viktigt att också vara uppmärksam på tekniska saker som laddningshastigheter och säkra anslutningar.

Och om det känns besvärligt eller ineffektiv att titta på din egen butik ur en utomståendes synvinkel, finns det hjälp tillgängligt. Många yrkesverksamma utför det de kallar revisioner. Det är möjligt att anställa en professionell, kanske till och med en som är representativ för din målgrupp, att titta på din webbplats och låta dig veta hur du kan göra butiken ännu bättre för kunden.

När det kommer till användarupplevelse är produkterna nyckeln

Användarupplevelsen är inte fokuserad på bara en sak, utan består av flera små processer. Det är den stora helheten som har mest betydelse. Oavsett hur butiken är inrättad är produkterna som säljs och deras tillgänglighet de viktigaste sakerna för kunden. Till exempel påverkar produktbilder och beskrivningar försäljningen: om kunden inte känner att han eller hon får tillräckligt med information om produkten, är det osannolikt att han eller hon kommer att köpa den.

Till exempel bör du berätta följande för dina kunder:

  • Måtten på produkten
  • Produktens färg
  • Produktens material och/eller tillverkningsprocess
  • (Produktens ursprungsland)
  • Om produkten finns i lager
  • När kunden förväntas ta emot produkten

Som tidigare nämnts är innehållet på webbplatsen en av de saker som påverkar användarupplevelsen mest. All information relaterad till produkterna är en del av webbplatsens innehåll.

Produkten är fortfarande viktigare än innehållet. Produkten är viktigare än något annat, även när det kommer till användarupplevelsen. Hur lång tid tar det för kunden att ta emot produkten? Uppfyller den kundens förväntningar? Är det hög kvalitet jämfört med priset? Blir det kundens nya favoritprodukt – eller ännu bättre, nytt favoritmärke?

Kom ihåg att betjäna dina kunder

Om kunden känner att din butik inte erbjuder adekvat kundservice vad gäller svar på frågor, eller hjälp med problem, sjunker naturligtvis användarupplevelsen. Det är därför det är viktigt att komma ihåg att, inom gränserna för dina egna resurser, erbjud kunder den typ av tjänster som gör att de känner sig glada över vara i kontakt med dig. Och om problem uppstår, kom ihåg att det ofta är värt att erbjuda återbetalningar och små gåvor för att hålla kunderna nöjda på lång sikt.

Pin It on Pinterest

Share This