När man har en onlinebutik är det viktigt at tänka på språk och att göra de rätta valen. Om en butik till exempel vill locka finska kunder är det självklart att ha en hemsida på finska. Den som vill locka kunder bortanför landets gränser till bör noga överväga vilka språk som ska vara med.
Det enklaste och vanligaste sättet att nå ut på en internationell marknad är att sätta upp en version av sin butik på engelska. Det går givetvis att nå alla potentiella kunder över hela världen genom att bara använda ett enda språk, men engelska är tillräckligt stort för att varje butik ska kunna ha chans att växa internationellt – och snabbt.
Det behövs ingen ny butik
Om butiken redan finns på ett språk behöver man inte bygga upp en ny butik. Det
räcker att ha en ny version av butiken på engelska. I praktiken innebär ett nytt språk att butiken skapar en annan version av sig själv och att de två versionerna fungerar ihop. Butiken håller räkning på försäljningar, inventarier och allt annat precis som vanligt. Om butiken till exempel säljer slut på en vara till finnar, kommer den även vara slut för internationella kunder. Det enda som innebär merarbete när det kommer till att ha två versioner är texter. Butiksägaren behöver lägga till två versioner av allt skrivet innehåll på sidan för att allt ska visas på rätt sätt.
Nästan alla plattformar har stöd för olika språkversioner. På globala marknader är det rutin att hantera flera olika språk. Marknad, Shopify and WooCommerce har samtliga gjort det enkelt att hantera olika språkversioner.
Engelska är det mest talade språket i världen
Det språk i världen som har flest talare än fortfarande kinesisk mandarin. Så många har dock engelska som andraspråk att engelska anses vara världens mest talade språk. Beroende på källa sägs det att ungefär 1,5-2 miljarder människor pratar engelska. Det är ungefär en fjärdedel av jordens hela befolkning.
Därför innebär det tusentals många fler potentiella kunder om du har en engelsk version av din butik. Engelska talas i stora delar av Nordamerika och Europa och båda dessa är attraktiva marknader med mängder av köpkraft.
Det går alltid hjälp att få på engelska
Engelska är så utbrett att det finns mängder av tjänsteleverantörer att välja mellan. Även om du äger en nätbutik på engelska betyder inte detta att du måste kunna det flytande. Du kan alltid hitta någon annan som kan ta hand om de vardagliga sakerna som översättningar, innehållsskapande och kundtjänst, medan du själv kan ägna tiden åt att utveckla din butik. Internet är väldigt bra för att hitta frilansare och andra medarbetare och tjänsteleverantörer.
I själva verket svämmar marknaden över med företag och frilansare som erbjuder tjänster på engelska. Att hitta någon som kan hjälpa dig med butiken är enklare på engelska än på något annat språk.
Använd engelska för att hitta nya marknader
Eftersom det är så utbrett över länder och kontinenter är engelska också ett bra språk för att testa saker. Att ha din butik på engelska innebär att du kommer hitta helt nya marknader som du kanske inte skulle tänkt på annars. Kanske är det någon från Holland som är överraskande mycket intresserad av dina varor eller tjänster. Om det är så kan det vara klokt att rikta in dig på den holländska marknaden i ett nästa steg.
Så snart du vet vilken din nästa marknad kommer bli bör du fokusera på lokalisering. På så sätt kan din butik växa stegvis till ett oändligt antal olika lokala marknader.